Konnichiwa! Watashi no namae wa Juuso desu. Soshite, watashi wa otaku desu. (Eli kuinka olen rakastanut ja hävennyt animea ja mangaa)
Päivää! Nimeni on Juuso ja olen otaku.
Jep. Tunnustus kuin suoraan AA-kerhosta, tosin tässä
yhteydessä kyse on alkoholistien sijaan enemmänkin anonyymeistä
animeholisteista. Olen otaku, weeaboo, weeb, nörtti ja hörhö. Toisin sanoen intohimoinen
anime- ja mangaharrastaja. Intohimoinen lienee tosin ainakin jollain tasolla
liioiteltu luonnehdinta, ottaen huomioon, että aina kun yritän katsoa YouTubesta
WatchMojon animerankingeja, tunnistan yleensä videoiden animesarjoista noin
kymmenen prosenttia. Voitaneen siis todeta, etten ole erityisen inessä
nykyskenessä. Luonnehdinta intohimoisesta ei kuitenkaan kaikilla valtateillä
luisu vesiliirrossa ulosajoon, sillä olen ehtinyt välillä enemmän ja välillä vähemmän
aktiivisesti toteuttaa tätä japanilaisen kulttuurin omaksumista liki 15 vuoden
ajan. Tuona aikana olen omaksunut melkoisen määrän anime-elokuvia ja -jaksoja,
sekä lukenut mangaa siinä määrin, että omistukseenikin on sitä eksynyt yli 250
pokkaria. Tämän ohella lapsuus- ja teinivuosinani piirtelin (luokattoman
huonosti, mutta innokkaasti) katsomieni animesarjojen hahmoja sekä kirjoittelin
puoliaktiivisesti animeen liittyvillä roolipelifoorumeilla. Melko
merkityksellisestä osasta elämääni voidaan siis puhua.
Tämä teksti on poikkeuksellisen henkilökohtainen, enkä
sinällään käsittele tässä yksittäisiä elokuvia tai sarjoja laisinkaan. Sen
sijaan kerron lyhyesti alkuun hieman ajatuksiani animesta yleisesti elokuva- ja
televisioalan genrenä aikuisen minäni kriittisestä näkökulmasta, unohtaen
hetkeksi lapsuuden ja teinivuosien nostalgiatrippailun. Tämän jälkeen paneudun
kuitenkin muistoihini ja kerron enemmän henkilökohtaisesta matkastani animen ja
mangan kanssa, siten kuinka sen muistan. Kerron miten anime ja manga ovat
minuun vaikuttaneet matkan varrella ja millaisen merkityksen ne ovat
kirjoittaneet itselleen elämäni kirjan sivuille. Sivuan tämän ohessa myös
kokemuksiani siitä, miten erilaiset ennakko-oletukset animea ja mangaa kohtaan
ovat muuttuneet näiden 15 vuoden aikana ja millainen vaikutus sillä kaikella on
ollut minuun ja harrastukseeni. Kaikella tällä haluan antaa lisätietoa suhteestani
japanilaiseen kulttuuriin ja yleisesti minusta ihmisenä sekä pohjustaa näin blogin
tulevaa, suunnitteilla olevaa, mahdollisesti animepohjaista sisältöä.
Anime oli yksi niitä genrejä, joita harkitsin ensimmäisen
blogipostaukseni listaukseen, mutta jotka jouduin lopulta karsimaan pois
tiivistääkseni tekstiä. Tiivistämisen tarpeen ohella animeen käsitteenä liittyy
muutenkin ongelmia, joiden vuoksi se ei välttämättä olisi sopinut genrelistaukseeni
mukaan. Ensinnäkin se on hyvin laaja genre, joka itsessään sisältää lukuisia
muita genrejä ja siksi rajaaminen olisi ollut haastavaa. Toisekseen minusta
anime on parhaimmillaan sarjamuodossa, sillä hahmokehitys ja -suhteet saavat
siinä enemmän aikaa ja tilaa kehittyä optimaalisimmalla tavalla, sekä rakennettu
maailma ehtii kasvattaa ympärilleen sisältöä ja kontekstia, jotta hahmot
punoutuisivat sen kanssa mahdollisimman hyvin yhteen. Tästä syystä se ei
genrenä oikein sopinut puhtaasti elokuvia käsittelevään genrelistaukseeni.
Mainitsemistani rajoitteista huolimatta anime on kuitenkin eittämättä
lempigenrejäni niin elokuvan, kuin televisionkin saralla. Todennäköisesti
merkittävin syy tähän löytyy sen perustavanlaatuisen vahvoista sidoksista
japanilaiseen kulttuuriin. Japani on ikivanha ja kulttuurisesti rikas maa,
jonka saagassa riittää historiaa ja mytologiaa kuuden valtion edestä. Näitä perinteitä
ja legendoja hyödynnetään tehokkaasti animen ja mangan puitteissa ja niihin pohjaten
luodaan surrealistisia tapahtumamaailmoja, joiden kautta pystytään katsojalle
kertomaan monipuolisia ja -ulotteisia tarinankaaria uniikissa ympäristössä. Näiden
tarinankaarien tematiikkaa rikastaa japanilaisen kulttuurin mukanaan tuoma voimakkaan
moraalin käsite. Japanilaiset ovat konservatiivista kansaa ja kunnia ja oikeamielisyys
ovat heille erittäin merkittäviä arvoja. Tämä näkyy olennaisesti animessa,
sillä etenkin suosimissani, pojille suunnatuissa (sori vähäisestä
sukupuolisensitiivisyydestä, japanilaiset ovat konservatiivisia myös
sukupuolirooleissa) shonen-animeissa korostetaan usein yhdessä koettujen
seikkailujen ja vaarojen kautta ystävyyttä, henkistä kasvua ja elämäniloa. Tämä
antaa voimakasta temaattista kehystä ja syvyyttä hahmoille ja yhdistettynä monipuolisiin,
japanilaista mytologiaa ja tapakulttuuria hehkuviin tapahtumamaailmoihin, luo
se poikkeuksellisen asetelman loistaville ja ainutlaatuisille tarinoille. Nämä
tekijät ovat tärkeimmät ja olennaisimmat syyt siihen, miksi kriittisestä
näkökulmasta arvostan animea elokuva- ja televisioalan lajina niin paljon.
Tähän yhtälöön lisättäessä vielä rajattomat piirtojäljen taidetyylin mukanaan
tuomat mahdollisuudet kertoa kuvallisuuden kautta tarinoita vielä
moniulotteisemmin, voitaneen mielestäni puhua yhdestä ainutlaatuisimmista viihdeteollisuuden
taiteenlajeista.
Kuten kerroin alkupuolella, kriittisen näkökulman ohella
mielenkiintooni animea kohtaan liittyy olennaisesti myös henkilökohtaisten
kokemusteni tuottamat motiivit. Matkani animen ja mangan kanssa alkoi noin
vuoden 2007 tienoilla ollessani viidennellä luokalla. Tuolloin animea ei ollut
erityisen laajasti saatavilla ja televisiossakin se käsitti käytännössä viikoittaisen
jakson Dragonball Z:aa ja Fullmetal Alchemistia. Kosketukseni oli siis pieni,
mutta kiinnostukseni noita viikoittaisia jaksoja kohtaan oli kuitenkin valtava.
Jonkin ajan kuluttua törmäsin Sangatsu Mangan mainoslehtiseen, jossa oli lyhyitä
otteita yhtiön tuolloin julkaisemista mangasarjoista. Toveruudesta kertovat seikkailut
ja länsimaisiin, teini-ikäisille suunnattuihin sarjakuviin nähden suora ja
sensuroimaton sisältö sytyttivät minussa valtavan kipinän, mikä ajoi minut kirjastoon
lainaamaan mangaa ja hukuttamaan itseni japanilaisen kulttuurin maailmaan
näiden seikkailujen kautta. Aloitin Dragonballista, mutta pian laajensin
kiinnostukseni muuhun shonen-mangaan, kuten One Pieceen, Yu-Gi-Ohiin ja Raveen.
Mukaansa tempaavista tarinoista ystävyydestä, seikkailusta ja taisteluista tuli
intohimoni ja maailmani. Noin 13 vuoden ikäisenä olin jo laajentanut seuraamiani
sarjoja lukuisiin, katsoin animejaksoja YouTubesta tai televisiosta
(rajoittuneen tarjonnan puitteissa) ja olin löytänyt Studio Ghiblin
taianomaisten anime-elokuvien maailman, kuten Henkien kätkemän ja Prinsessa
Mononoken. Tämän ohella piirsin (edelleen luokattoman huonosti) aktiivisesti
lempisarjojeni hahmoja ja omia mangahahmojani, sekä kirjoittelin suhteellisen
aktiivisesti Naruto-aiheisella roolipelifoorumilla. Muodostimme foorumin jäsenten
kesken MSN Messenger (jonnet ei muista meseä) -ryhmän, jossa keskustelimme aiheeseen
liittyvistä asioista, sekä ylipäätään kaikesta elämään liittyvästä. Anime ja
manga olivat antaneet elämääni näin myös yhteisöllisen ulottuvuuden ja
muistelenkin noita keskusteluja lämmöllä sekä kaiholla, sillä en valitettavasti
ole enää muutamaan vuoteen pitänyt yhteyttä noiden ihmisten kanssa.
Viihteen ja mielenkiinnon ohella animella ja mangalla oli
kuitenkin minulle vielä paljon suurempikin merkitys. Teinivuodet eivät
varmaankaan kauhean monella lukeudu elämänvaiheiden kohokohtiin, enkä itsekään
ole poikkeus tuohon. Tunsin silloisen elämäni ajoittain aika vaikeaksi
jaksamisen kannalta ja vaikka minulla ei varsinaisesti ollut puutetta
ystävistä, pidin yleensä murheeni omana tietonani ja tunsin usein sisäisesti
olevani syvimpien asioideni kanssa yksin. Elämässäni oli negatiivisia asioita
ja tunsin voimakkaita itsetuntopaineita ja riittämättömyyden tunteita, joiden
takia tunsin oloni liian usein surumieliseksi ja rikkinäiseksi. Koska en
osannut puhua pahasta olostani, etsin itse keinoja helpottaa sitä ja animen ja
mangan rikkaasta, elämää pursuavasta maailmasta tuli elämäni synkkyyteen
kirkkaasti loistava valopilkku. Löysin niistä itselleni pakotien pois pahan
oloni luota. Kun huoneeni tummien seinien pinnat tuntuivat öisin voimistavan
ahdistustani kohti murtumispistettä, tuli yölampun kellertävän hehkun valaisemista
pokkareiden sivuista minulle ovi turvan ja hyvän olon maailmaan. Joskus tuossa
maailmassa seilasin yhdessä Luffyn ja olkihattupiraattien kanssa kohti Grand
Linea, joskus treenasin jutsuja Naruton, Sakuran ja Sasuken kanssa tullakseni
Hokageksi, joskus istuin junassa Elricin veljesten kanssa opiskellen alkemiaa
ja joskus harjoittelin Gokun ja Vegetan kanssa tullakseni vahvimmaksi saiyalaiseksi.
Asia, mikä näitä kaikkia kuitenkin yhdistää, on että aina tulin paremmalle
tuulelle ja sain voimia tulevan päivän haasteisiin. Siksi animesta ja mangasta
tuli minulle viihteen lisäksi paljon enemmän ja siitä hetkestä kuukaudessa,
jolloin uusi pokkari ilmestyi R-kioskille, koko kuukauden kohokohta. Siitä tuli
symboli hyvästä olosta ja turvasta, maailmasta, jossa pystyin olemaan piilossa
elämäni ahdistavilta tunteilta, maailmasta, jossa nauroin ja itkin, mutta jossa
elämä tuntui kevyemmältä kantaa harteilla. En voi liioitella, miten iso
merkitys näillä tunteilla ja kokemuksilla on siihen, mitä anime ja manga tänä
päivänä minulle merkitsevät.
Valitettavasti positiiviset tunteet ja merkitykset eivät jääneet ainoiksi, joita anime ja manga minulle tulivat kuvastamaan. Kymmenen vuotta sitten yleinen ilmapiiri teini-ikäisten keskuudessa ei ollut lievästi sanottuna suotuisa. Japanilaisesta kulttuurista innostuneille naureskeltiin, heidät leimattiin usein ”oudoiksi animehörhöiksi” ja ihmisten keskuudessa yleistyi lausuntoja, kuten ”anime lähtee lapsesta hakkaamalla”. Pahimmillaan nämä ilmiöt menivät kiusaamisen tasolle. Muistan kuinka olin 2009 Helsingissä Animeconissa ja tunsin olevani onneni kukkuloilla kaiken sen intohimoani kuvastaman ympäröimänä. Ostin Narutoon liittyvän otsanauhan ja laitoin sen heti tyytyväisenä otsalleni osoittaakseni olevani samaa porukkaa conissa liikkuneiden ihmisten kanssa. Onnen tunteeni kuitenkin kokivat syöksylaskun, kun alueelta poistuttuani menin paikalliselle R-kioskille hakemaan juotavaa ja kohtasin siellä kauempana seisovia noin samanikäisiä teinejä. He osoittelivat minua, naureskelivat ja kuiskailivat toisilleen pilkkaavia asioita minusta. Poistuin hiljaa kaupasta ja riisuin otsapantani, enkä enää loppumatkan aikana pukenut sitä päälleni. Toinen tapaus, jonka muistan, oli kun lisäsin silloin laajassa käytössä olleen somealustan, IRC-gallerian (jonnet ei muista galtsua) profiilini tietoihin maininnan jäsenyydestäni aikaisemmin mainitsemallani roolipelifoorumilla. Kun menin kouluun, totesi eräs rinnakkaisluokkalainen ivallisesti naurahtaen ”vai Naruto-roolipelifoorumi”. Otin kotiin päästyäni maininnan pois tiedoistani, enkä lisännyt sitä enää sinne takaisin.
Minua hävetti.
Muutenkin kovien itsetuntopaineiden alaisena en kestänyt harrastukseni
mukanaan tuomaa häpeää, joten piilotin siihen liittyvät asiat, enkä puhunut
niistä enää muille. Muistan katsoneeni japanilaisen kulttuurin mukaisia
vaatteita käyttäviä ja musiikkia kuuntelevia alaspäin. Jopa epävarmuuttani itsekin
pilkkasin ja naureskelin. Tunsin ylpeyttä siitä, että vaikka itse pidin
samoista asioista, en näyttänyt niitä ulospäin. Tunsin, että olen siten
normaalimpi. Miettikää, tunsin ylpeyttä siitä, etten uskaltanut näyttää ulospäin
harrastustani samalla tavoin kuin muut, vaan sen sijaan katsoin heitä alaspäin,
kun itse häpeissäni piilottelin. Käsittämätön ajatus. Tänä päivänä ainoa asia,
mikä minulle tuottaa häpeää, on tuo kaikin puolin absurdi ajatusmaailma, joka
vaikka onkin ehkä ymmärrettävä itsetunto-ongelmissa painivalle murrosikäiselle
pojalle, ei silti millään tavalla kuvasta oikeudenmukaista maailmaa. Pian
häpeän tunteiden myötä aloin etsiä elämästäni toisia asioita, jotka koin
silloin ”normaalimmaksi”. Lakkasin ostamasta pokkareita R-kioskilta ja
katsomasta animejaksoja YouTubesta. En piirtänyt enää, enkä kirjoitellut
roolipelifoorumille ja lopulta tullessani lukioikään oli kerran minulle niin
rakas ja merkityksellinen harrastus pieniä ajoittaisia nostalgiatrippejä lukuun
ottamatta kuihtunut pois elämästäni lähes kokonaan, eikä se tulisi siihen
palaamaan moneen vuoteen.
Tänään, kymmenen vuotta myöhemmin, maailmasta on onneksi tullut
hyvin erilainen. Ihmisten erilaisuutta arvostetaan, siitä keskustellaan ja sitä
kunnioitetaan, jopa teini-ikäistenkin keskuudessa. TikTokissa trendaavat One
Piecen musiikit, Naruton sloganit ja muut animemeemit, jotka aikanaan olivat niin
suuren pilkan kohteena. Ihmiset saavat olla kiinnostuneita siitä mistä haluavat
ja sen näyttämistä pidetään merkkinä rohkeudesta ja itsevarmuudesta. Ja mikä
tärkeintä, minäkin olen löytänyt uudestaan rakkauteni japanilaiseen kulttuuriin.
Pari vuotta sitten aloin tutkia vanhoja pokkareitani ja niitä lukiessani löysin
täysin odottamatta jälleen sen innostuksen ja hyvän olon, jotka aikanaan minut
tähän maailmaan vihkivät. Nykyisessä suoratoistopalveluiden maailmassa olen
päässyt katsomaan entistä enemmän animesarjoja ja nautin siitä täysin rinnoin
yrittäen suurella innolla ottaa kiinni menetettyjä vuosiani. Enää aikuisena
ihmisenä en tunne vähääkään häpeää harrastuksestani, vaan sen sijaan olen ylpeä
siitä. Olen ylpeä siitä, että olen osa tätä yhteisöä ja olen päässyt mukaan
seuraamaan sen kehitystä jo viidentoista vuoden ajan. Olen ylpeä siitä, että
tämä yhteisö kaiken sen pilkan jälkeen on nyt lopulta noussut siihen asemaan,
mitä se olisi ansainnut jo kauan sitten. Ja ennen kaikkea olen onnellinen. Onnellinen
tämän päivän teinien puolesta, ettei heidän tarvitse hävetä harrastustaan. Onnellinen
siitä, että tänäkin päivänä, vaikka monet asiat ovat muuttuneet kymmenen vuoden
takaisesta ja vaikken pidä enää murheitani sisälläni, edelleenkin lukiessani
mangakirjaa tai katsoessani animea, mieleni valtaa se turva ja hyvä olo, joiden
avulla jaksoin elämäni raskaita ajanjaksoja. Ne maailmat, joista sain valoa ja
lohtua hankalina aikoina, ovat todentuntuisempia kuin koskaan ennen ja niiden
merkitys minulle ja elämälleni on selkeytynyt niin paljon, että olen päättänyt
tehdä tämän kirjoituksen niistä.
Sitä kaikkea minulle merkitsee anime ja manga ja siitä en
päästä enää irti.
Kommentit
Lähetä kommentti