Kertaus on kauhuelokuvien äiti. (Eli miksi en hirveästi pidä kauhuelokuvista ja muutama suositus kauhuelokuvista, joista pidän)
Kuten jo ensimmäisessä blogitekstissäni mainitsin (katso tästä!), kauhuelokuvat
eivät genrenä juurikaan kriittisestä tai kasuaalistakaan perspektiivistä näyttele
merkityksellistä roolia sisäisessä elokuvagenrerankingissani. Tuossa tekstissä
sanoin avaavani syitä tähän myöhemmin toisessa tekstissä ja olen katsonut
tähtien muodostavan sellaisen asennon, että tuo muinaisiin kivitauluihin
hakattu ajankohta on nyt. Toki, kuten jo tuossa ensimmäisessä tekstissäni
mainitsin, toksinen negailuni kauhua kohtaan ei käsitä sitä genrenä
kokonaisuudessaan. Siksi tässä tekstissä sen ohella, että erittelen hieman lähtökohtia
sille, miksi en erityisesti innostu kauhusta, kerron myös vastakappaleena mitkä
asiat minua kauhuelokuvissa kiehtovat sekä mainitsen muutaman esimerkin
sellaisista kauhuelokuvista, joita vastoin tämän kirjoituksen aihetta, pidän
erityisen onnistuneina. Tämä on toki vain pintaraapaisu, sillä kenenkään aika
tuskin riittäisi kokonaisvaltaiselle avaukselle mieltymyksistäni, mutta uskon
olennaisimpien asioiden tulevan kuitenkin tekstistä ilmi.
Aloitetaan ehkä olennaisimmasta ongelmasta, mikä niin
sanotusti etupuoleni vastakohtaa syyhyttää. Kauhuelokuvat jakautuvat useampiin alagenreihin,
joihin kaikkiin kuuluu niille ominaisia dramaturgisia elementtejä, mutta
jostain syystä nähdäkseni erityisesti tämän genren piirissä ne tuppaavat lähes yhdenmuotoisesti
kopioimaan niitä toisiltaan elokuvasta toiseen. Ongelmaa voidaan yleistää toki
muihinkin yhteyksiin, kuten esimerkiksi romanttisiin komedioihin tai
salapoliisikertomuksiin, mutta kauhuelokuvissa korostuu erityisesti sen
mukanaan tuoma juonellinen ennalta-arvattavuus. 2000-luvulla tehdyt elokuvat
ovat parhaimpia esimerkkejä saman kaavan korostumisesta:
jotain yliluonnollista tapahtuu, joka vaikuttaa yhteen tai
useampaan henkilöön -> ihmisiä kuolee -> päähenkilöt yrittävät kertoa
muille, mutta kukaan ei usko -> päähenkilöt selvittävät yliluonnollisuuden
taustoja -> selviää että taustalla jokin ikiaikainen kirous/väkivaltainen
kuolema/muu karmea tapahtuma -> päähenkilöt kohtaavat tuon kirouksen/kuoleman/tapahtuman
sen lähtösijoilla -> pahuus kukistuu pelottavien kohtaamisten jälkeen ->
mahdollinen jump scare lopussa vihjaten, ettei pahuus kukistunutkaan ->
loppu
Hyvä esimerkki tästä on Ring (2002), joka aikanaan pelotti
asetelmallaan melkoisesti, mutta katsottuani sen näin vuosien kuluttua uudelleen,
koin sen melkoisen tylsäksi ja ennalta-arvattavaksi elokuvaksi. Toinen hyvä esimerkki
tästä on One Missed Call (2008). Asiaan perehtyneet saattavat huomata, että
kummatkin ovat amerikkalaisia remakeja paremmista, aasialaisista elokuvista.
Kaavan ei ole pakko olla tuomittu epäonnistumaan ja aasialaisilla onkin
poikkeuksellinen taito intensiivisellä kuvauksella, näyttelijäntyöllä ja
musiikilla luoda tähän itseään toistavaan rakenteeseen elementtejä, jotka
tekevät niistä paljon parempia ja mielenkiintoisempia elokuvia. Hyviä
esimerkkejä ovat aiemmin mainittujen japanilaiset alkuperäisteokset Ringu
(1998) sekä Chakushin ari (2003), joiden tunnelmaluonti ehkäisee ennalta-arvattavuuden
negatiivisia vaikutteita. Myös
thaimaalainen Shutter (2004) on loistava suositus tämän tyyppisestä elokuvasta,
joka onnistuu olemaan kaavastaan huolimatta erityisen pelottava ja
mielenkiintoinen. Täytyy kuitenkin mainita, etteivät nämä edut ole aasialaisten
yksinoikeus, vaan hyviä esimerkkejä löytyy kyllä huonojen ohella myös
länsimaisesta elokuvateollisuudesta. Woman in Black (2012) ja espanjalainen Orpokoti
(2007) hyödyntävät onnistuneesti aiemmin mainittuja elementtejä, mikä tekee niistä
nähdäkseni paljon parempia elokuvia.
Kuten aiemmassa tekstissäni erittelin, kauhun alagenreistä yksi
eniten näköhermojani hellivimmistä on italialainen kauhu ja erityisesti
giallo-elokuvat. Tähän kerroin melko kattavasti syyt ja erittelin muutaman
lempielokuvani lajityypin katalogista, joten tässä tekstissä lienee turha
itseäni sen puitteissa toistaa. Haluan kuitenkin alagenreistä nostaa vastavuoroisesti
esiin myös sellaisia, joiden koen poikkeuksellisen paljon ilmentävän tuota
ennalta-arvattavuuden kulttuuria tai jotka vastaavasti ovat muutoin
luonteeltaan sellaisia, että katson niiden sisällön tilan tässä vaiheessa elokuvateollisuuden
historiaa kohtuullisen tyhjiin imetyksi. Blair Witch Projectin (1999) suosituksi
tekemä nk. found footage -alagenre on yksi jälkimmäisen parhaita esimerkkejä. Se
on sitä osittain siitä syystä, että se on ajettu loppuun niin monin eri tavoin,
mutta myös siitä syystä, että kaupallisuus on olennainen tekijä sen itseään
toistavuudessa. Katastrofinäkökulmaa ovat lypsämässä olleet mm. espanjalainen REC
(2007) ja Cloverfield (2008) sekä niistä kummunneet jatko-osat. Kaupallisesti kulutetuin
tyyli on kuitenkin Blair Witch Projectin hengen jatkaja, Paranormal Activity
(2007) ja sen rikollisen suuri valikoima jatko-osia. Ensimmäisen elokuvan
jälkeen on ilmestynyt peräti kuusi jatko-osaa, joista viimeisin viime vuonna 14
vuotta ensimmäisen elokuvan jälkeen. Eikö tässä vaiheessa olla jo nähty kaikki sängystä
repimiset, heiluvat ikkunat ja muut kliseiset poltergeist-ilmiöt sen verran
moneen otteeseen, että riittäisi? On katsojan aliarvioimista toistaa laiskoja
elementtejä rahakirstuja kolistelevan brändin suojissa ja tämä loputon jatko-osien
suma on tehnyt alun perin rajoja rikkovan Blair Witch Projectinkin tänä päivänä
melko tylsäksi elokuvaksi. Alun perin uudet ja mullistavat kerronnan tavat on
ajettu niin loppuun, että niiden pioneerina toiminut elokuva ei enää säväytä
samalla tavalla. Jos kuitenkin etsitään genrestä onnistunutta elokuvaa, sitä on
ehdottomasti varhainen edustaja Ruggero Deodaton Kannibaalien polttouhrit (1980).
Siinä rujon groteski kuvaelma ja eksoottinen asetelma pitävät elokuvan
viihdearvon edelleen merkittävänä, vaikka se luonteensa puolesta lukeutuukin
edellä mainittuun alagenreen.
Blair Witch Project on vain yksi esimerkki kauhun
pioneerielokuvista, joiden vaikutus on ainakin omissa silmissäni laskenut
vuosia jatkuneen toiston kautta. Toinen hyvä esimerkki on kauhun ehdottomana
klassikkoteoksena pidetty Evil Dead (1981). Siinä on edelleen aikalaisekseen
vaikuttavaa erikoisefektityötä, mutta juonellisesti ja kuvaelmallisesti se on
melkoinen tyyppiesimerkki nk. cabin in the woods -elokuvista, joiden draamankaari
on nähty niin valtavan monta kertaa, että tulevien tapahtumien arvailu käy jo
palikkatestistä. Tässä kaupallisessa loppuun kuluttamisessa suurin syyllinen on
eittämättä Perjantai 13. (1980) ja sen käsittämättömät 11 jatko-osaa, joissa
tuttu veistä heiluttava veijari Jason Voorhees suolistaa teinejä jääkiekkomaski
päässä. Liikkumatila katsojan yllättämiseksi on minimaalinen ja se on ollut omiaan
tuhoamaan alagenren dramaturgisten keinojen ja sitä mukaa sen klassikkoina
pidettyjen pioneerielokuvienkin vaikuttavuutta. Tämä on harmillinen ilmiö, sillä
kauhuun uusia kerronnallisia ulottuvuuksia tuoneet elokuvat ja ohjaajat ansaitsevat
arvostuksensa, eikä se ole heidän vikansa, että heidän mullistavat ideansa on
vuosien varrella valutettu teurastajan koukuissa kuiviin kaikesta
merkityksellisestä. Onneksi tämä ei kuitenkaan käsitä kaikkia pioneerielokuvia,
vaan mielestäni esimerkiksi zombiegenren isänä tunnetun George A. Romeron Night
of the Living Dead (1968) ja sen jatko-osa Dawn of the Dead (1978) ovat
edelleen zombie-elokuvien massiivisesta virrasta huolimatta oikeinkin viihdyttäviä
ja katsottavia elokuvia. Toinen hyvä esimerkki on slasher-pioneeri Teksasin
moottorisahamurhat (1974).
Kauhuelokuvissa minua siis pääasiassa työntää luotaan niiden laiskuus,
rahastus ja toisto, mutta onneksi elokuvien diversiteetti vuosien varrella on
kuitenkin sen verran mittava, etteivät kaikki kauhuelokuvatkaan sorru samoihin
kaavoihin. Pidän vanhoista kauhuelokuvista, kuten esimerkiksi Roger Cormanin
1960-luvun goottikauhusta, sillä ne eivät ajankohtansa vuoksi lankea vielä
nykyaikaisiin kaavoihin ja onnistuvat siten säilyttämään omaperäisen otteen.
Onneksi mitä enemmän olemme kuitenkin siirtyneet nykyaikaan, sitä enemmän
kauhuelokuvat ovat alkaneet tiedostaa sisäisestikin asemaansa ja uudistaneet
sitä. Rajojen rikkominen ja jatkumoiden kääntäminen päälaelleen ovat ainakin
minun silmissäni melko onnistuneita reseptejä hyviin kauhuelokuviin. Yksi esimerkki
joka näitä hyödyntää on jo vuonna 2001 ilmestynyt The Others, jota
suosittelisin kaikille. Lisäksi uudemmissa elokuvissa on esimerkkejä metatason kerronnasta,
jossa elokuvat tiedostavat genrensä kliseet, alkavat tutuista ja ennalta-arvattavalta
vaikuttavista asetelmista, mutta sitten onnistuvatkin älykkäällä tarinankerronnalla
kääntämään kuvion päälaelleen. Näistä loistavia esimerkkejä ovat The Conjuring
(2013) (valitettavasti ainoana elokuvasarjastaan) ja The Cabin in the Woods
(2011). Lisäksi nykyaikana modernit kauhuelokuvat ovat pyrkineet irtaantumaan
täysin vanhoista rakenteistaan ja kehittämään täysin uusia kerrontatapoja,
joista esimerkiksi nk. slow burner -tyypin elokuvat kiehtovat minua erityisesti
ja onnistuvat luomaan erityisen karmivia ja onnistuneita tarinankaaria. Tästä esimerkkejä
Hereditary (2018) sekä The VVitch (2015). Kokonaisuudessaan voidaan siis sanoa,
että vaikka olen vuosien varrella menettänyt hieman uskoani kauhuelokuvateollisuuden
keinoihin tuottaa uutta merkityksellistä taidetta, on suunta viime vuosina
siirtynyt positiivisempaan ja toivon, että se jatkaa sitä onnistuneesti.
Kommentit
Lähetä kommentti