Smells Like Bat Spirit (Eli arvioni elokuvasta The Batman)
Kuten otsikosta näkyy, olen viimein päässyt toteuttamaan suunnitelmani
uuden lepakkoseikkailun todistamisesta valkokankaalla. Elokuvateatterikokemus
olikin vielä sillä tavoin poikkeuksellinen, että se sattui olemaan ensimmäinen
lähes kolmeen vuoteen. Sikäli voitaneen siis puhua kaikin tavoin historialliset
mittasuhteet saavuttaneesta tapahtumasta. Erittelin aikaisemmin Batman-retrospektiivissäni (voit lukea sen tästä!) hieman ajatuksiani lateksisankarin menneistä seikkailuista isolla
ruudulla, mutta sen ohella myös odotuksiani tälle uudelle vastasyntyneelle
filmatisoinnille. Ajatukseni elokuvasta pohjaavat kevyesti noihin odotuksiini
sekä kokemuksiini Batman-elokuvien jatkumosta, joten niiden ymmärtämiseksi
kokonaisvaltaisesti voi olla hyvä tutustua tuohon aikaisempaan tekstiini. Vaikka
jotain yhdyskohtia ja vertailua varmasti aikaisempiin elokuviin syntyy, eikä
niiden jatkumoa oikein ole mahdollista jättää täysin huomioittakaan, pyrin pääsääntöisesti
kuitenkin arvottamaan elokuvan itsenäisenä teoksena, jollaiseksi se on
tarkoitettukin. Lienee myös maininnan arvoista, että pyrin pitämään arvioni
juonipaljastusvapaana, jotta elokuvan katsomista vielä harkitsevienkaan ei
tarvitse pelätä spoilereita.
Elokuvasta oli alun perin tarkoitus tulla osa kiiltäväpintaista,
mutta sisällöllisesti pääsääntöisesti tyhjyyttään kumisevaa DC Extended
Universe -konseptia, hahmon esiinnyttyä sen elokuvissa jo muutamaan otteeseen,
mutta viittasankarin oman itsenäisen elokuvan yhä puuttuessa. Ben Affleckin oli
tarkoitus DCEU:n elokuvissa esittämänsä roolin uusimisen ohella myös ohjata,
käsikirjoittaa ja vielä tuottaakin tämä uusi eepos keskinkertaisten
supersankarielokuvien liigassa. Kun otetaan huomioon DCEU:n muut elokuvat,
voitaneen hyvällä itsevarmuudella todeta kuitenkin, että luojan kiitos tuo
Jennifereihin mieltynyt atleetti päätti vetäytyä elokuvasta kokonaan ja
ohjaajan penkille istuutui mm. Cloverfield (2008) -elokuvastaan tunnettu Matt
Reeves tuoden mukanaan myös kokonaan uuden käsikirjoituksen. Lepakkomiekkosen
viittaan asettui Affleckin tilalle Robert Pattinson ja elokuva irrotettiin
DCEU:n jatkumosta itsenäiseksi elokuvaksi, antaen Reevesille täydellisen
auteur-ohjaajan mandaatin. Lopputuloksen nimeksi tuli liikoja
selittelemättömästi The Batman (2022).
Elokuva tekee ihan oikean johtopäätöksen, että Batmanin
syntytarinan kertomiselle kaksi mennyttä elokuvaa saa riittää ja vaikka se
viittaakin juonellisesti paikoittain hahmon syntyyn, on pääsääntöisesti yön
ritari vauhdissa alusta alkaen jo koko siipiväliltään. Rikollisuutta ja lähes
apokalyptistä tunnelmaa huokuvassa Gothamissa on käynnissä toiveita paremmasta
tulevaisuudesta pursuvat pormestarinvaalit, kun jo valmiiksi järkyttävä yhteiskuntarauha
järkkyy entisestään kaupungin eliitin jäsenten tullessa murhatuiksi groteskeilla
tavoilla istuva pormestari etunenässä. Murhapaikoille jää jälkeen Arvuuttajaksi
(Paul Dano) tunnistautuvan murhaajan jättämiä arvoituksia, joista viittasankarimme
alkaa yhdessä komisario James Gordonin (Jeffrey Wright) kanssa koostaa
ratkaisua murhaajan motiiveihin, henkilöllisyyteen ja olinpaikkaan. Tämä
takaa-ajo muodostaa kehykset nopeatempoiselle rikostarinalle, joka avautuu
hiljalleen paljastaen mukanaan yhä mullistavampia käänteitä kaupungin
korruptiosta, mafiapomo Carmine Falconen (John Turturro) ja hänen oikean
kätensä Pingviinin (Colin Farrell) roolista siihen, ja jopa itse nimikkohahmomme
Batmanin juurista. Lopulta punouduttuaan umpeen juoni kulminoituu eeppiset
mittakaavat saavaan loppuhuipennukseen, joka onnistuu yllättämään, järkyttämään
ja ennen kaikkea vaikuttamaan.
Elokuva jatkaa Christopher Nolanin Yön ritari -trilogian
viitoittamalla realistisella otteella, mutta tekee sen täysin omasta
näkökulmastaan. Siinä korostuvat Batmanin hahmon ominaisuudet rikosetsivänä,
joita ei ole aikaisemmissa filmatisoinneissa juurikaan käsitelty ja elokuva
tuntuukin monessa mielessä hyvin suuren osan kestostaan enemmän salapoliisikertomukselta,
kuin supersankarielokuvalta. Tämä on näkökulmana hahmosta hyvin virkistävä ja
vaikka suippokorvasankarin kasuaali tallustelu paikasta toiseen normaalien
ihmisten keskellä nakertaakin nähdäkseni hieman hahmon auraa kauhua herättävänä
ja varjoista syöksyvänä paholaisena, toimii se kuitenkin hyvin elokuvan
asettamissa raameissa. Juonellisesti on helppoa löytää yhtymäkohtia aiemmin
mainitun trilogian ensimmäiseen osaan, Batman Beginsiin (2005), sillä kummassakin
käsitellään Gothamin korruptiota ja mafiapomo Falconen vaikutusta kaupungin
tilaan. The Batman antaa kuitenkin teemalle enemmän painoarvoa pureutuen siihen
intensiivisemmin, mikä osoittautuu juonen kiinnostavuuden kannalta
onnistuneeksi ratkaisuksi. Yleisesti lähes kolmen tunnin pituudellaan elokuvan
juoni kohtaa paineita pitää katsojan mielenkiintoa yllä, mutta vaikka
paikoittain osa tapahtumista ja käänteistä käsitelläänkin turhan
nopeatempoisesti rajoittaen niiden ansaitsemaa painoarvoa elokuvassa, on kohtausten
tahditus onnistunut niin poikkeuksellisen hyvin nopeatempoisen juonen
rakennuksessa, ettei katsoja koe juurikaan tarvetta katsella kelloa ja paketti
pysyy kasassa loppuun asti. Vielä loppuvaiheillakin, kun tuntuu että homma on
jo finaalissa, onnistuu elokuva kääntämään vielä kokonaan uuden vaihteen
silmään antaen muuten mittakaavassaan melko minimalistiselle rikostarinalle eeppisyydessään
jo Yön ritarinkin (2008) ovia kolkuttelevat puitteet. En halua paljastaa liikaa
lopputapahtumista, mutta sen haluan niistä todeta, että se tosielämään sidoksia
luova riipivän realistinen ote, joka saa katsojan pohtimaan oikeankin elämän ääriliikkeiden
motiiveja ja toimintaa, nosti vaikuttavuudellaan jo valmiiksi ihan hyvän elokuvan
kokonaan pykälän korkeammalle tasolle.
Legendaaristen (Keaton, Bale) ja vähemmän legendaaristen (Kilmer,
Clooney, Affleck) Batman-performanssien jatkoksi valikoitui siis lopulta tässä
vaiheessa jo Twilight-kaaoksen mainehaitat loistavilla roolitöillään taakse
jättänyt Robert Pattinson. Pattinsonin ja ohjaaja-käsikirjoittaja Reevesin
versio Batmanista on korostetun erilainen verrattuna edeltäjiinsä. Tulkinta on
lievästi luonnehtien hyvin synkkämielinen ja hiljainen niin Batmanin, kuin
Bruce Waynenkin osalta. Ratkaiseva ero tässä aikaisempiin tulkintoihin löytyy
nimenomaan Bruce Waynestä, joka on hurmaavana herrasmies-playboyna tuonut
kontrastia Batmanin synkkyyteen. Tässä versiossa sliipattu miljonääri on
vaihtunut nuupahtaneen oloiseen synkistelijään, johon Reeves on kertomansa
mukaan hakenut vaikutteita Kurt Cobainista, mikä on omiaan edelleen nakertamaan
yön ritarin paholaismaisia kauhuja herättävää statusta. Bruce Cobain -tulkinta
myös nähdäkseni hieman yksipuolistaa hahmoa vieden samalla pois sen sisällä
taistelevien kahden toisistaan poikkeavan alter egon tematiikan. Tästä
huolimatta on kuitenkin todettava, että tulkinta tuntuu tuoreelta, Pattinson onnistuu
toteuttamaan täydellisesti ohjaajan visiota ja elokuvan synkkämieliseen sävyyn
tällainen versio hahmosta sopii erittäin hyvin. Lisäksi on kiva plussa, että
hahmon asuun kuuluvat silmämaskeeraukset noteerataan elokuvassa ensimmäisen
kerran.
Hahmosuhteet Batmaniin muodostuvat elokuvassa
jonkinasteiseksi ongelmaksi, sillä esimerkiksi kemia Jeffrey Wrightin
tulkitseman komisario Gordonin kanssa ei tunnu aina erityisen luonnolliselta. Tähän
vaikuttaa varmaankin osittain se, ettei kaksikon suhde saa elokuvassa juurikaan
kontekstia tai taustaa, mikä on toisaalta ymmärrettävä ratkaisu aikaisempien
elokuvien käsiteltyä sitä jo muutamaan otteeseen, mutta kostautuu hahmojen
elokuvassa melko mittavaa osaa käsittävän kommunikoinnin jäädessä kuitenkin
hieman pintapuoliseksi. Toinen syy lienee Wrightin tulkinnan syvyyden puute,
joka korostuu erityisesti verrattaessa Yön ritari -trilogian Gary Oldmanin loistavaan
roolisuoritukseen korruptiota vastaan taistelevana puhtaiden poliisien
symbolina. Zoë Kravitz onnistuu paremmin tutkinnassa auttavana, paljon nähneenä,
mutta määrätietoisena Selina Kylena (tai tuttavallisemmin Kissanaisena), tuoden
rooliin särmää ja rujoutta. Kemia Batmanin kanssa on myös luonnollisempaa, vaikka
sen uskottavuus hieman kärsiikin suhteen ottaessa romanttisempia sävyjä, toteuttaen
useamman edeltävän Batman-elokuvan helmasyntiä.
Elokuva keskittyy itsessään melko paljon Batmanin ja komisario
Gordonin tutkintoihin eikä sinällään hyödynnä suurieleisiä pahiksia edeltävien
elokuvien tapaan. Tästä huolimatta elokuvan pahisten tulkinta on
pääsääntöisesti huippuluokkaa. John Turturro on loistava mafiapomo Carmine
Falconena jättäen edeltäjänsä Tom Wilkinsonin vähemmälle ruutuajalle jääneen
version kirkkaasti taakseen ja hyödyntäen kaiken elokuvan hahmolle antaman
painoarvon. Roolityö on täydellinen yhdistelmä pinnalla kiiltävää charmikasta seuramiestä
ja sisällä kytevää sosiopaattista murhanhimoa ja uhkaavaa vaaraa. Turturron
Falcone on kuin suoraan Mafiaveljistä tai Kummisedästä. Sen sijaan Colin
Farrellin Pingviini on tämän kakkosmiehenä jokseenkin mitäänsanomaton versio
hahmosta. Toisaalta hienoa, että elokuva hylkää Danny DeViton mutanttiversion
ja palauttaa hahmon alkujuurilleen, mafiagangsteriksi. Valitettavasti
kakkosmiehen roolissa hahmo menettää kaiken uhkaavuutensa ja toimiikin lähinnä elokuvan
harvojen komediallisten elementtien äänitorvena, mikä tuntuu pienoiselta
riistolta hahmon perintöä kohtaan. Elokuvan loistavin roolityö löytyy kuitenkin
Paul Danon Arvuuttajasta. Hahmo poikkeaa täysin Jim Carreyn äyräiltään
pursuavaa sekopäisyyttä puhkuvasta huumorimiehestä ja Dano onnistuu upottamaan
tulkintaansa niin aidon riipivää ja uhkaavaa maanisuutta hillityn ulkokuoren
alle, että väittäisin roolisuorituksen vetävän vertoja jopa Heath Ledgerin
Jokerille. Batmanin ja Arvuuttajan kuulustelukohtauksesta onkin mielestäni
vaikuttavuudessaan helppo vetää yhtäläisyyksiä Yön ritarin Batmanin ja Jokerin
vastaavaan ja pidän sitä ehdottomasti yhtenä elokuvan huippukohdista.
Retrospektiivissäni toivoin uudelta elokuvalta hieman
surrealistisempaa otetta Yön ritari -trilogian realistiseen nähden ja vaikka The
Batman jatkaa realistisella tiellä juonellisesti, onnistuu se tuomaan toivomaani
surrealistisuutta audiovisuaalisin keinoin. Elokuva ylläpitää ahdistavaa ja
äärimmilleen jännittynyttä tunnelmaa halki lähes koko kestonsa kauniilla synkkiä
mustan ja punaisen sävyjä korostavalla värimaailmallaan ja intensiivisellä äänisuunnittelullaan,
jossa kuuluu viittasankarin nahkaisten hanskojen nitinä kurottaessa ja
maihareiden painavat askeleet niiden hakatessa vasten sateesta märkää katua. Lisäksi
mm. Pixar-elokuvista Ihmeperhe (2004) ja Rottatouille (2007) tunnettu, palkittu
säveltäjä Michael Giacchino on koostanut liioittelematta loistavan
orkesterisoittimien säestämän soundtrackin, joka sulautuu uskomattoman hyvin
elokuvan synkkään äänimaailmaan kiristäen tunnelmaa entisestään.
Audiovisuaalisesti luotu surrealistinen tunnelma tuo mieleen Todd Phillipsin
Jokerin (2019) ja onkin elokuvan kantavimpia voimia ja sitoo hienosti rujon
realistisen juonen yhteen.
Yleisesti ottaen elokuva on erittäin onnistunut ja hieno pala
periamerikkalaisen supersankarimme saagaa valkokankaalla. Toivoin
retrospektiivissäni jotain kokonaan uutta näkökulmaa ja sitä sain auteur-ohjaaja
Reevesin muodostettua taiteellisen vapautensa turvin eittämättä yhden parhaista
DC Comicsin elokuvista. Elokuva onnistuu surrealistisella kuva- ja
äänisuunnittelullaan pitämään jännitystä yllä alusta loppuun nopeatempoisen ja
kiinnostavan juonen viedessä katsojaa määrätietoisesti huomion sitoen liki koko
kolmetuntisen kestonsa ajan. Hahmoista on luotu oma ja ainutlaatuinen näkemys
ja vaikka kaikki tulkinnat eivät mielestäni olekaan täysin onnistuneita, mahtuu
mukaan jopa hätkähdyttäviäkin roolisuorituksia ja lopulta kaikki roolisuoritukset
kuitenkin tukevat loistavasti elokuvan kehystämää sävyä ja tarinaa. Harvat
ongelmat hahmokemioissa unohtuvat lähes kokonaan, kun elokuva onnistuu niin
hienosti tekemään jotain täysin uutta ja omaa vieden supersankarielokuvia
kokonaan omalle suunnalleen. Joissain arvosteluissa on jopa ehditty tituleerata
elokuvaa kaikkien aikojen supersankarielokuvaksi, mutta ihan täysin tähän
bandwagoniin en itse hyppää pitäessäni kuitenkin esimerkiksi Yön ritaria ja sen
jatko-osaa Yön ritarin paluuta (2012) suuremmassa arvossa. Elokuvalle on kuitenkin
ilmeisesti suunnitteilla uusia jatko-osia ja jos näissä onnistutaan kehittämään
hahmoja vielä pidemmälle tinkimättä muiden osa-alueiden loistavuudesta, uskon,
että tässä voi olla avaimet ehkä juurikin sille kaikkien aikojen supersankarielokuvasarjalle.
★★★★☆
Kommentit
Lähetä kommentti