Alussa oli suo, kuokka ja Juuso. (Eli lyhyesti minusta ja listaus suosikkielokuvagenreistäni)
Noniin. Lienee paras aloittaa suomenkielisellä sanalla, joka
käy kaikkiin tilanteisiin, joten miksipä ei tähänkin. Tämä on ensimmäinen tekstini
tähän blogiini ja jo näiden muutamien lauseiden jälkeen tunnen oloni jo pesunkestäväksi
narsistiksi. Minähän tässä kiinnitän huomiota itseeni ja ajatuksiini, aivan
kuin ne olisivat jotenkin ylimaallisia tai edes kovin mielenkiintoisia. Väittäisin
tietyllä tavalla jopa egoistiseksi toiminnaksi. Varmaankin perisuomalaisesti
stereotyyppistä vaatimattomuuttani onkin järkevää siis teroittaa lähtökohtiani
ja kevyesti taustoittaa ideologiaani siinä, miten itseäni haluan näissä
vaatimattomissa tekstiotteissani toteuttaa.
Noin lukioikäisenä innostuin kovasti elokuvista. Sinällään
varsin tavanomainen piirre, sillä kukapa sen ikäinen ei elokuvista pitäisi. Itselläni
tästä intohimosta tuli kuitenkin niin kovin olennainen osa elämääni, että olin
pakotettu muotoilemaan sen herkässä murrosikäisessä mielessäni muun sekasorron
yhteyteen osaksi identiteettiäni ja sitä se on tänäkin päivänä. Minulle tuottaa
suurta mielihyvää ja ylemmyyden tunnetta analysoida elokuvia kriittisellä
silmällä. Arvioida mitkä tekijät siinä hienossa korkeakulttuurin palasessa
tekevät siitä joko osan teoksia, jotka ammentavat jotain uutta ja
merkityksellistä elämästä, tai vaihtoehtoisesti osan sitä radioaktiivista,
kaiken monitasoisesti tuhoavaa myrkkyä, jota myös ydinjätteeksi kutsutaan. Tämä
siis vaikkei minulla tietysti todennäköisesti minkäänlaista yleismaallista
tietämystä tästä hienosta taiteenlajista olekaan, saati sitten koulutusta
siihen.
En siis koe itseäni varsinaisesti kriitikoksi, eikä minulta
kannata kauhean korkeakulttuurista sisältöä odottaakaan. Se mitä voin kuitenkin
hyvällä omalla tunnolla sanoa on, että olen katsonut paljon erilaisia elokuvia
eri aikakausilta, mikä antanee minulle ainakin hieman perspektiiviä. Tuon
perspektiivin pohjalta koen olevani oikeutettu ainakin määrittelemään itselleni
oman mielipiteeni siitä, onko elokuva mielestäni mestariteos vai täyttä paskaa.
Lisäksi tietysti syyt siihen, miksi elokuva-tinderini kulloinkin swaippaa
välillä leffan oikealle, välillä vasemmalle tai joskus harvoin ylöskin. Näitä
ajatuksia minulla on paljon erinäisistä elokuvista, elokuvasarjoista,
elokuvagenreistä ja oikeastaan kaikesta elokuvateollisuuteen liittyvästä
menneestä ja vanhasta trendistä. Se on sitä, mitä minä haluan omalla mistään
tietämättömällä sisällön tuotannollani jakaa tässä blogissani.
Siinä siis maailman suurimmassa pähkinänkuoressa
ydinajatukseni siitä, mistä haluan kertoa ja kirjoittaa. Nyt kun kertonut
itsestäni hyvän tovin, on varmastikin hyvä hetki kertoa itsestäni toinenkin
tovi. Tämän toisen tovin haluaisin näin blogini alkutaipaleella kuluttaa
kertomalla hieman mieltymyksistäni eri elokuvagenreihin ja muutamiin niitä
edustaviin tyyppiesimerkkielokuviin. Vaikka tietysti on olemassa yleisesti
hyväksyttyjä piirteitä ja konventioita, mitä hyvin tehtyihin ja viihdyttäviin
elokuviin liitetään, jokaisella varmastikin löytyy ainakin jonkintasoisia
mieltymyksiä liittyen tiettyihin genreihin ja elokuviin. Koen, että kohdallani
noista henkilökohtaisista mieltymyksistäni on hyvä saada edes jonkinlainen
käsitys, jotta ymmärtää lähtökohtaista suhtautumistani tietynlaisiin elokuviin
ja miksi saatan esimerkiksi pitää jostain sellaisesta elokuvasta, minkä joku
toinen on universaalisti ristinyt roskaksi.
Mainitsen siis muutaman itselleni erityisen viihdyttävän
elokuvagenren ja yritän hieman valottaa ajatuksiani siitä, mitä tuossa genressä
pidän piirteinä, jotka siitä tekevät minulle niin merkityksellisen. Nämä genret
vaihtelevat hieman laajuudessaan sen mukaan osaanko määritellä tarkemmin
genreen kuuluvan alagenren, josta pidän vai käsittääkö preferenssini laajemmin
miellettävän kattogenren. Tämän lisäksi mainitsen muutaman kuhunkin tyylilajiin
kuuluvan lempielokuvani, joiden yhteyteen liitän hyvin lyhyen taustoituksen syistä
niiden asemaan sisäisessä elokuvahierarkiassani.
Muutama nyrkkisääntö vielä ennen kuin aloitan:
1. Genret ja elokuvat eivät ole missään järjestyksessä.
2. Tämä ei ole lista lempielokuvistani, vaan pitämistäni
genreistä ja niihin kuuluvista elokuvista.
3. Mielipiteet ovat omiani ja jos olet eri mieltä, olet
täysin siihen yleismaailmallisesti oikeutettu.
Ja sitten vaan let´s go lehmät navetta palaa, menox sanoi
Annie Lennox, tulta munille + muita klassisia rikkaan kielemme tuottamia liikkeellelähdön
ilmauksia:
***
SUPERSANKARIELOKUVAT
Supersankarielokuvien kirjo on erittäinkin monipuolinen, kun
tutkitaan vuosikymmenten aikana valmistettuja tekeleitä miehistä (ja naisista,
mutta harvemmin) trikoissa. Monet niistä pohjaavat sarjakuviin ja usein peilaavat
kunkin aikakauden tuntumaa. Alkuvaiheessa ne olivat usein camp-henkisiä
huumorielokuvia, mutta 1980-luvulta eteenpäin alettiin siirtyä synkempään,
reaalimaailmaa peilaavaan malliin. Tänä päivänä tosin supersankarielokuvat
usein tunnetaan voimakkaasti kanonisoituina elokuvasarjoina, joita MCU ja DCEU
ovat koittaneet viime vuosikymmenen ajan ulos puskea liki valonnopealla
tahdilla. Itse nautin suuresti siitä kontrastista, miten tosielämän synkkä ja
lohduton harmaa maailma kohtaa ylitsepursuavan oikeuden voiman. Tämä
vertauskuvallinen asetelma tarjoaa mielestäni loistavan alustan esittää
kannanottoja ikään kuin piilotettuna kiehtovaan yliluonnollisten voimien maailmaan.
Mitä lähemmäs olemme nykyaikaa tulleet, sitä enemmän elämänmakuista filosofiaa
ja opetuksia pyritään tarinoihin sisällyttämään origin-tarinakaarien ja pitkien
jatkumoiden mahdollistaman hahmokehityksen kautta. Tuo nykyaikaisen
supersankarielokuvan kanonisuus ja syvyys yllättävässä ympäristössä ovat niitä
asioita, jotka minua genressä erityisesti kiehtovat.
Yön ritari (The Dark Knight). (2008). O: Christopher Nolan.
Kriitikoiden ylistämä, moderni, eeppinen ja synkkä
supersankarielokuva. Onnistuu realismin ja tosielämän ongelmien
sekoituksellaan, sekä loistavilla roolisuorituksillaan (Heath Ledger!!) luomaan
oikeasti jännittävän kokonaan uuden otteen Batmanin saagaan. Trilogian muut
osat ovat myös hyviä elokuvia, mutta tämä on nähdäkseni niistä kokonaisuutena
onnistunein.
Avengers: Infinity War. (2018). O: Anthony Russo & Joe
Russo.
MCU:n paras elokuva. Kokoaa vuosien elokuvateollisuuden työn hahmokehityksen
saralla ja onnistuu toimimaan niille uskottavana kliimaksin ensimmäisenä osana.
Elokuvaan on onnistuttu sisällyttämään järkyttävä määrä elokuvasarjan hahmoja
tehden sen kuitenkin niin onnistuneesti, että kaikki kohtaamiset ja
hahmosuhteet tuntuvat luonnollisilta ja mielenkiintoisilta. Yksi selkeimpiä
erottajia paremmaksi elokuvaksi sarjan varsinaisesta kliimaksista, End Gamesta
(2019), on mielestäni Thanos, joka on pääpahiksena Infinity Warissa selkeästi
moniulotteisempi, motiiveiltaan jopa ymmärrettävä hahmo.
Deadpool. (2016). O: Tim Miller.
Deadpool on nykyaikaisissa supersankarielokuvissa tyyliltään
täysin oma konseptinsa. Deadpoolin hahmo, neljännen seinän rikkominen ja
hillitön, räävitön huumori on mielestäni täysin ainutlaatuinen tapa esittää
supersankarielokuvaa. Synkän maailman ja mustan huumorin symbioosi ja
ylipäätään elokuvan onnistunut oman ruutunsa täyttäminen yhdessä nykyaikaisen
elokuvan kilpailullisimmista genreistä tekee siitä yhden suosikki supersankarielokuvistani.
PSYKOLOGISET TRILLERIT
Psykologiset trillerit ovat omalla kohdallani siitä mielenkiintoinen
genre, etteivät ne välttämättä vaadi useinkaan yleisesti hyvään elokuvaan
liittämiäni piirteitä, ollakseen hyviä. Usein hahmokehitys ja hahmosuhteet ovat
itselleni olennaisia tekijöitä siinä, mitkä teokset kategorisoin hyviksi
pätkiksi ja mitkä taas suoraan kaatopaikalle. Psykologisissa trillereissä
minuun kuitenkin vetoaa erityisesti jännittävä, hyvin tahditettu ja rakennettu
juoni sekä yleisesti katsojan pimennossa pitäminen. Vihaan
ennalta-arvattavuutta ja psykologisilla trillereillä hyvin usein on tyypillistä
viedä katsojaa tiettyyn suuntaan ja sen jälkeen yhtäkkiä ilmoittaa kaiken
kumoavalla ja mullistavalla käänteellä, että oletkin mennyt koko ajan väärään
suuntaan, ikään kuin olisit kännissä baarista eksynyt kotisi sijaan naapurin
roskakatokseen nukkumaan. Tämä intensiivisyys, ennalta-arvaamattomuus ja lopulta
kaiken paljastava katarsis ovat asioita, jotka oikein rytmitettynä kiehtovat
minua tämän genren elokuvissa suunnattomasti ja jos tilaa riittäisi keksisin
vielä lisää lukuisia lajityypin suosikkielokuviani, mutta tämän tekstin
koheesion kannalta lienee parempi, että kerron vain seuraavasta kolmesta
esimerkistä.
Mulholland Drive. (2001). O: David Lynch.
Kaikkien aikojen suosikkielokuvani lempiohjaajaltani. Mulholland
Drive on mysteerinen, kummallinen ja surrealistinen elokuva, jonka juonesta
katsojalla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia pysyä kärryillä. Siitä
huolimatta se on käsittämättömän mielenkiintoinen ja jännittävä ja vaikka sen
tapahtumat eivät käy millään lailla järkeen, pystyy se silti pitämään katsojan
mielenkiinnon loppuun asti intensiivisesti yllä ja yllättämään ratkaisuillaan.
Lynchin elokuvia onkin kuvattu seuraavasti: Aina kun kuvittelet saaneesi yhden
askeleen kiinni, huomaat elokuvan olevan jo yhden edellä.
Memento. (2000). O: Christopher Nolan.
Jo toinen Nolanin elokuva listallani. Memento on Nolanin
esikoiselokuva ja siinä yhdistyvät lajityypissä erityisesti minua viehättävät piirteet:
hyvin tahditettu ja jännittävä juoni, sekä kaiken muuttava lopputwisti.
Mementosta tosin erikoisen tekee sen kummallinen, epäkronologinen kerrontatapa.
Elokuva esittää vuorotellen kohtauksia aikajanallisesti elokuvan lopusta kohti
alkua ja alusta kohti loppua, liikkuen kronologisesti siis kohti aikajanan
keskikohtaa, johon elokuva loppuukin. Kuulostaa monimutkaiselta ja elokuva
saattaa vaatia useamman katselukerran, mutta se on todellakin kokonaisuutena niin
onnistunut ja jännittävä, että se on sen arvoinen.
Tri Caligarin kabinetti (Das Cabinet des Dr. Caligari).
(1920). O: Robert Wiene.
Saksalainen ekspressionistinen mykkäelokuva. Voisi jopa
ainakin näin epätieteellisesti kutsua twistiloppujen isäksi. Elokuva on yli
sadasta ikävuodestaan huolimatta yllättävän paljon nykyajan laadun tasalla
tarinankerronnallisesti ja se toteuttaa onnistuneesti yhtä mykkäelokuvien
suurimmista eduista, tunnelmanluontia. Aavemainen ja mysteerinen tarina yhdistettynä
ekspressionistiseen tapahtumapaikkakuvitukseen kiehtoo ja jaksaa pitää
jännityksen yllä loppuun asti ja tarjoilee vielä palkinnoksi katsomiskokemuksesta
loistavan ja täysin ennalta-arvaamattoman twistilopun. Monille nykyajan
ihmisille mykkäelokuva saattaa olla luotaan työntävä konsepti, mutta
suosittelen ehdottomasti ainakin kokeilemaan, millaista on nauttia viihdettä
tässä muodossa. Saattaa tulla yllätyksenä, kuinka lähellä tarinat ovat
nykyaikaisia standardeja.
BRITTILÄISET ROMANTTISET KOMEDIAT
Aika pehmoilla. Komediaelokuvateollisuus on ehkä se osuus,
jossa eroan kaikista eniten viiniä kuppiin sylkevästä, sivistyksen kehdon hedelmöittämästä
kriitikosta. Nautin nimittäin hirveästi monenlaisista perinteisen kriittisen
silmän umpeen polttomerkkaavista komediaelokuvista. Kreisikomediat,
teinikomediat, buddy-komediat ja roadtrip-komediat ovat kaikki hyvin lähellä sydäntäni,
eivätkä läheskään kaikki niistä saa juurikaan arvostusta yleisellä tasolla.
Kuitenkin, koska on varmasti olemassa jonkinasteinen universaalisti sovittu
raja, johon asti ihminen pystyy sisältöäni sietämään, olen tässä tekstissä
päättänyt rajata komediaelokuvien käsittelyn romanttisiin komedioihin ja
nimenomaan Wembleyllä viime kesänä sivistyneesti ja toisia kunnioittavasti maajoukkuettaan
kotikentällään kannustaneen ylevän kansan tuotantoon.
Brittiläisissä rom-comeissa minuun vetoaa erityisesti brittien
kuiva ja sarkastinen huumori. Vaikka elämä kuinka lyö naamaan, löytyy aina tapa
esittää syvälle sieluun piilotettu tuska humoristisen tuhahduksen muodossa.
Tämä on minusta nerokas elämänfilosofia ja siksi yleisesti ottaen brittiläiset
komediat vetoavat minuun. Mutta tässä olen valinnut ryhmäksi erityisesti
romanttiset komediat. No, yleisesti en pidä kovin monesta romanttisesta
komediasta, sillä usein koen ne erittäin kliseisiksi ja tylsiksi. Huumori jää
usein sivurooliin romanttisen draaman kaaren ottaessa isomman roolin. Minussa
on kuitenkin heikko kohta rakkaustarinoille ja vaikka tietysti brittiläisiinkin
rom-comeihin mahtuu klisee, jos toinenkin, on niiden ydinrakkaustarina usein
esitetty elämänmakuisesti, heidän omaan huumoriinsa ja kulttuuriinsa
kietoutuneena. Tämän takia pystyn näissä teoksissa sietämään kliseitä paremmin
ja keskittymään enemmän sydämen kelloja helistävään empatiaan, kun toisiaan
tarvitsevat ihmiset saavat toisensa.
Rakkautta vain (Love Actually). (2003). O: Richard Curtis.
Ehdottomasti genren suosikkielokuvani. Kaikessa
minimalistisuudessaan kutsuisin Rakkautta vain -elokuvaa jopa genren
eepokseksi. Siinä yhdistyy hienosti rakennettu, yhteen punoutuva kokonaisuus
erilaisia tarinoita rakkauden eri osa-alueilta, käsittämätön tähtikokoelma
genren parasta kermaa (mm. Hugh Grant, Alan Rickman, Rowan ”Mr. Bean” Atkinson,
Emma Thompson ja paljon, paljon muita) ja niin syvästi rakastamani kuiva,
brittihuumori. Holistinen elokuvakokemus.
Notting Hill. (1999). O: Roger Michell.
Genren ehdoton klassikko ja uskoakseni melkeinpä parhaiten
tunnettu. Hugh Grantin ja Julia Robertsin välinen kemia ja rakkaustarina on
mielestäni vakuuttavuudessaan S-tierin materiaalia. Omalla vastentahtoisesti,
mutta olkia kohauttaen todellisuuden hyväksyvällä, lämminhenkisen
humoristisella otteellaan elokuva kietoo katsojan kiinni itseensä samalla
opettaen elämästä jotain merkityksellistä.
Bridget Jones – elämäni sinkkuna (Bridget Jones’s Diary).
(2001). O: Sharon Maguire.
Helen Fieldingin rakastettuun (ja minunkin lukemaani) romaaniin
perustuva elokuva on mielestäni paras esimerkki vastoinkäymisten hymysuin
hyväksymisen hengestä, joka on yksi eniten rakastamistani piirteistä
brittiläisissä elokuvissa. Bridget Jones on äärettömän vetovoimaisen (ja ihme
kyllä amerikkalaisen) Renée Zellwegerin parhaita roolitöitä ja elokuvana se
onnistuu välittämään lämminhenkiseen huumoriinsa verhottuna tärkeitä viestejä itsetunnon
vaikutuksista ihmiseen ja siihen, miten jokaiselle meistä on tarkoitettu jotain
merkityksellistä, siitä huolimatta kuinka huonoksi itsemme kokisimme.
ITALIALAISET KAUHUELOKUVAT
Olen todennut suhteeni kauhuelokuviin jokseenkin
ristiriitaiseksi alati kehittyvän elokuvanautiskelijaidentiteettini
muovautuessa. Kuten jo aiemmin mainitsin, ennalta-arvattavuus ja kliseet ovat
minulle karsastuksen aiheuttajia ja romanttisten komedioiden ohessa toinen
näitä piirteitä usein viljelevä genre on juuri kauhuelokuvat. Tästä syystä en
juurikaan yleisesti niistä pidä, vaikka nykyaikainen kauhuelokuva onkin
muutamin uudistavin ja idealistisin tavoin pyrkinyt nähdäkseni näistä kahleista
irtaantumaan. Vaikka en laajemmin genren edustajia etenkään isolle yleisölle
suunnattavana viihteenä siis arvostakaan, on muutama moderni kauhuelokuva onnistunut
murtautumaan suosikkeihini. Tämä pohdinta suhteestani kauhuelokuviin vaatii
kuitenkin nähdäkseni oman tekstinsä käsittääkseen täydessä laajuudessa
näkemykseni aiheeseen, joten en jatka siitä enempää. Tässä tekstissä olenkin
valinnut erityistarkasteluun yhden kauhun alagenren, joka ei
kokonaisvaltaisesti työnnä minua niin voimakkaasti luotaan, kuin muut kauhun
genret. Päinvastoin se kiehtoo minua ominaispiirteillään melkoisesti. Tämä alagenre
koostuu siis italialaisista (usein melko vanhoista) kauhuelokuvista.
Minulle tärkein piirre hyvässä kauhuelokuvakokemuksessa on
sen tunnelma. Musiikilla, kuvakulmilla ja intensiivisellä näyttelijäntyöllä
luotu immersio luo minusta enemmän edellytyksiä hyvälle kauhuelokuvalle, kuin
mikään muu tekijä genren spektrissä. Tähän valtava plussa on, jos elokuva
onnistuu olemaan vielä aidosti pelottava, mutta se ei minulle ole ehdottomuus
laskeakseni elokuvan nautinnolliseksi kokemukseksi. Toki usein, mikäli elokuvan
juonelliset ratkaisut ovat erityisen huonoja, kärsii sitä mukaa tunnelmakin. Tämä
huomioiden priorisoin kuitenkin selkeästi sitä ja italialainen tunnelmanluonti
on minusta parasta mahdollista. Tietynlainen kuvauksen rujous eri kuvakulmin,
ajalle tyypillinen näyttelijöiden ääniraidan dubbaus eri kielille, tumma
konemusiikki ja minimalistiset tapahtumapaikat luovat minulle täydellisen
ilmapiirin hyvälle kauhuelokuvalle.
Olin alun perin aikeissa rajata genren vain tiettyjen
vuosikymmenten giallo-elokuviin, sillä ne toteuttavat tunnelmanluontia strukturoivimmin
ja niihin kilpistyy eniten se, mitä pidän genressä merkityksellisenä. Totesin kuitenkin,
että joutuisin täten jättämään genrestä ulos muutaman fantasiaelementtejä
sisältävän italialaisen suosikkikauhuelokuvani lempiohjaajiltani ja koska
kiinnostukseni kulminoituu pääasiallisesti näiden ohjaajien tuotantoon, halusin
ne mukaan. Tunnustan myös, että kokemukseni on ohjaajien kautta rajattu ja minun
olisi hyvä tutustua genreen vielä laajemmin, sillä kiinnostukseni on
kohdistunut lähinnä vanhempiin tiettyjen ohjaajien elokuviin. Tähänastiset
kokemukseni ovat kuitenkin olleet niin olennainen osa elokuvaintoiluani, että
koin ehdottoman tarpeelliseksi sisällyttää listaukseen italialaisen kauhuelokuvan
kokonaisuudessaan. Tai sitten olen Juventuksen kannatuksen kautta vain puolueellinen
italialaiselle kulttuurille.
Kuoleman lintu (L’uccello dalle piume di cristallo). (1970).
O: Dario Argento.
Genren suosikkiohjaajani debyyttielokuva. Kuoleman lintu on
tyyppiesimerkki giallo-elokuvasta, jossa kulminoituu hyvin havainnollistavasti
alalajille tyypillisiä piirteitä. Nahkahanskaisen murhaajan salaperäisyys,
ensimmäisen persoonan kuvauskulmat, yksityiskohtaisen väkivaltaiset tappokohtaukset
ja yleinen shokkireaktioihin perustuva kerronta. Vaikka elokuva ei monien giallo-elokuvien
tapaan juurikaan nojaa juoneen sen toimiessa lähinnä pinnallisena ja ohuena kohtauksia
yhteen vetävänä nuorana, on kohtausten intensiivisyys ja katsojan provosoiminen
tunneskaalan päästä päähän niin onnistunutta, ettei tätä genren klassikkoa voi
jättää huomioitta.
Black Sabbath (I tre volti della paura). (1963). O: Mario Bava.
Toisen genren suosikkiohjaajani ja italialaisen kauhuelokuvan
suuren pioneerin, Mario Bavan antologiaelokuva kolmesta toisiinsa liittymättömästä
tarinasta. Il telefono on giallo-tyyppinen, I Wurdalak enemmän
fantasiaelementteihin nojaava ja La goccia d’acqua kummitustarina. Kaikki kolme
siis tematiikaltaan toisistaan eroavia, mutta kaikkia yhdistää tiivis
jännityksen ilmapiiri, jonka luomisessa Bava on mielestäni itsensä Hitchcockin
veroinen. Tarinat ovat tiiviitä kokonaisuuksia ja toimivat sellaisinaan
mielestäni juuri oikein tahditettuna, luoden koherentilta tuntuvan
kokonaisuuden. Kun jokaisen osuuden alustaa vielä legendaarinen Boris Karloff, on
edellytykset suureen spektaakkeliin luotu.
Suspiria – tappavat huokaukset (Suspiria). (1977). O: Dario
Argento.
Listauksen toinen Argenton elokuva, mutta jota en
yksinkertaisesti voinut jättää pois. Suspiria on kauhun ehdoton mestariteos, ja
yksi kaikkien aikojen suosikkielokuviani. Se ei fantasiapiirteidensä ja
juonensa vuoksi kategorisoidu giallo-elokuviin ja on siksi yksi suurimpia syitä,
miksi halusin laajentaa genreä italialaiseen kauhuelokuvaan. Suspiriassa yhdistyy
italialaisen progebändi Goblinin surrealistinen musiikki ja kuvauksessa hyödynnetty
shokkivärien korostus tavalla, joka luo katsojalle aidosti ahdistuneen ja
paniikinomaisen tunnetilan ennennäkemättömästi. Tämä yhdistelmä maksimoi
Argentolle tyypillisen kohtausten kautta katsojan shokeeraamisen ja siinä havainnollistuu
kaikki, mistä pidän onnistuneessa kauhuelokuvassa. Suspiria on elokuva, jota
suosittelisin kaikille kauhuelokuvien ystäville koska tahansa.
EEPPISET ELOKUVAT
Yleisesti ottaen hyvän elokuvan konventioihin luetaan
onnistunut ja todentuntuinen kehitys hahmojen tarinankaaressa ja suhteissa. Pidän
itsekin näitä piirteitä elokuvassa erityisen mielenkiintoisina, ja ne usein yksin
riittävät minulle siihen, että pidän elokuvasta, vaikka monet muut asiat
olisivatkin totaalisen epäonnistuneita. Yksi näiden ominaisuuksien
ilmentymiselle parhaita alustoja, on genre, jonka olen tässä kielentänyt eeppisiksi
elokuviksi.
Koska termi ”eeppiset elokuvat” on monitulkintainen, on hyvä
varmaankin hieman täsmentää lähtökohtiani siitä, miten itse tämän tekstin
puitteissa tuon termin määrittelen. Ydinajatuksena tarkoittamani genren määrittelyssä
käytän vanhempia, usein melko pitkäkestoisia elokuvia, jotka on jaettu
episodeihin ja joista usein löytyy prologi, välisoitto ja epilogi. Nämä vanhat
elokuvat kumpuavat usein historiallisista aihepiireistä ja kuvaavat
hahmokehitystä halki eri aikakausien ja historiallisten tapahtumien. Nykyaikainen
elokuva on kuitenkin uudistanut tätä rakennetta ja koen, että monet
toisenlaisia aihepiirejä käsittelevät modernit elokuvat ovat laskettavissa tuon
kattotermin alle, vaikka ne rikkovatkin vanhempien elokuvien rakenteellista
kaavaa. Yhdistävänä tekijänä katsoisin näille elokuville kuvaukset makrotason
tapahtumista ja erilaisten henkilöhahmojen kehityksen ja edesottamukset näiden
tapahtumien viitekehyksessä. Tämä moniulotteinen hahmokehitys ja hahmojen
välisten suhteiden mullistus ovatkin ne olennaiset piirteet, joille nämä eeppiset
elokuvat tarjoavat erityisen merkityksellisen tapahtuma-alustan ja siksi olen
valinnut genren tähän listaukseen yhdeksi suosikeistani.
Tuulen viemää (Gone with the Wind). (1939). O: Victor
Fleming.
Margaret Mitchellin samannimiseen kirjaan perustuva Tuulen viemää on eittämättä elokuvana klassikoiden klassikko. Tässä listauksessa se näyttelee vanhemman mallin eeppisen elokuvan roolia historiallisine kuvauksineen ja perinteisempine rakenteineen. Se on tyyppiesimerkki siitä, miten onnistunut hahmosuhteiden kehitys tapahtuu historiallisten mullistusten yhteydessä. Pääosien näyttelijät Vivien Leigh ja Clark Gable tekevät uskomattomat roolisuoritukset ja heidän suhteensa on erittäin uskottava, erityisesti kun kyse on näin vanhasta elokuvasta. Aikalaisekseen elokuvalle on myös poikkeuksellista, että se kuvaa vahvaa naispäähenkilöä. Herättipä elokuvan kuuluisin sitaattikin, ”Frankly, my dear, I don’t give a damn”, aikanaan aikamoisen kohun sisältämänsä voimasanan vuoksi.
Django Unchained. (2012). O: Quentin Tarantino.
Elokuva on sinällään erikoinen valinta tähän genreen sikäli,
että sitä ei nähdäkseni kannattele enimmäkseen hahmokehitys, vaan enemmän
taitavasti rakennettu juoni, sekä Tarantinolle jopa tavaramerkkinä toimivat
pitkät dialogit. Se kuitenkin kuvaa päähahmon koettelemuksia halki moninaisten
tapahtumien kohti päämääräänsä pitkällä aikajaksolla ja vaikka tapahtumien
kokoluokka on suhteessa melko mikroluokkaa, on se silti nähdäkseni selkeästi
laskettavissa genreen mukaan kompensoivan mahtipontisella lähestymistavallaan. Django
Unchained on suosikkielokuvani Quentin Tarantinolta ja se on mielestäni yksi parhaita
esimerkkejä siitä, miten elokuva voi rikkoa perinteisiä kaavoja ohjaajan omaperäisen
näkemyksen puitteissa ja onnistua silti oikeutetusti ottamaan paikkansa lajityypin
rivistössä.
Forrest Gump. (1995). O: Robert Zemeckis.
Toinen hieman erilaisempi tapaus eeppisten elokuvien
kirjossa. Robert Zemeckiksen kriitikoiden arvostama ja yleisönkin keskuudessa
huippusuosittu elokuva lähestyy historiallisia tapahtumia omaperäisellä tavalla
kääntäen roolit päinvastoin: sen sijaan että historialliset tapahtumat
vaikuttaisivat merkittävästi päähenkilöön, vaikuttaakin hän niihin. Mielenkiintoisen
asetelman ohella Forrest Gumpissa kuitenkin ilmentyy kaikki suosikkipiirteeni
genressä, päähenkilön matka halki laajojen ja mullistavien tapahtumien, tämän
kehitys matkan aikana ja hahmosuhteiden murros tapahtumien edetessä. Kaikesta
tästä tekee vain mielenkiintoisempaa päähenkilön erityisominaisuudet sekä
sympaattisuus. Tom Hanks on tehnyt lukuisia ikonisia rooleja, mutta tämä lienee
niidenkin joukossa kuitenkin tunnistettavimmasta päästä.
SOTAELOKUVAT
Olemme viimein päässeet listauksen viimeiseen genreen. Edellisessä
genressä sivuamani historiallisuus oli usein ilmenevä ominaispiirre, mutta
sotaelokuville se on elinehto. Tietysti sotaelokuva voi kertoa myös fiktiivisistä
tapahtumista, mutta minulle itselleni mielenkiinto genreen on aina enemmän tai
vähemmän pohjannut historiallisiin seikkoihin. Olen itse ollut aina erityisen
kiinnostunut historian tapahtumista, ja tiedonjanoni niihin on ollut mittava.
Teinivuosinani usein elokuvat toimivat pääasiallisena lähteenä halulleni oppia
historiasta lisää ja kun kehittymätön mieleni ei tuolloin osannut vielä
suodattaa tieteellisemmistä teksteistä olennaisia asioita, oli viihdemuotoon muunnettu
ja yksinkertaistetumpi tapa esittää historiaa minulle mielekkäämpää omaksua.
Nykyisin asiat ovat tosin eri lailla, mutta se on luonut minulle myös
uudenlaisen ulottuvuuden elokuvien historialliseen tarkasteluun. Nykyään
historiallisen tiedon omaksuminen muualta antaa minulle mahdollisuuden
tarkastella historiallisia elokuvia yhä kriittisemmin. Olennaisiksi asioiksi ovat
nousseet esimerkiksi mistä näkökulmasta asiat pyritään kuvaamaan, mitä jätetään
pois ja mitkä ovat motiivit näihin toimiin. Se on tarjonnut minulle kokonaan
uuden kiinnostuksen ulottuvuuden historiallisiin elokuviin.
Mutta miksi juuri sotaelokuvat? Historiallisen ulottuvuutensa
ohella sota on itsessään elokuvallisesti mielenkiintoinen ilmiö. Hyvän elokuvan
konventioiksi voidaan usein kokea autenttisuus ja tunteiden samaistuttava
kuvaus. Sota on väkivallan ja kauhun absoluuttinen muoto. Siihen osallistuneet ihmiset
ovat kokeneet tunteita, joita oma sukupolveni ei osaa kuvitellakaan. Tuo ääritunteiden
kuvaus, tosiasialliset olosuhteet ja ihmiset niin rintamalla, kuin kotonakin. Niistä
asioista kumpuaa liikuttavia, vihaa herättäviä ja jopa joskus humoristisiakin
tarinoita. Nämä tarinat tässä ympäristössä ovat toinen olennainen syy, miksi
sotaelokuvat ovat yksi suosikkigenreistäni.
Pelastakaa sotamies Ryan (Saving Private Ryan). (1998). O: Steven
Spielberg.
Pelastakaa sotamies Ryan on ensimmäisiä näkemiäni elokuvia,
joista sai aidosti immersiivisen kokemuksen siitä, millaista sota on oikeasti
ollut. Sen äänimaailma ja kuvaustekniikka etenkin alkukohtauksessa on uskomaton
ja sodan tuoma kauhu, raakuus ja kuolema näyttäytyvät kokonaisuudessaan. Siinä
on loistavia henkilöhahmoja ja -kemiaa sekä aitoa, riipivääkin realismia, josta
monet tulevat sotaelokuvat ovat ammentaneet vaikutteita.
Kirjeitä Iwo Jimalta (Letters from Iwo Jima). (2006). O:
Clint Eastwood.
Kaksosista se, joka saa hyviä arvosanoja koulussa ja päätyy arvostettuun
asemaan yhteiskunnassa, toisen puoliskon, Isiemme lippujen (2006) jättäessä
koulun kesken ja päätyessä katuojaan kerjäämään hiluja piriä varten. Isiemme
liput ei ole huono elokuva, mutta mielestäni melko valju verrattuna tähän paremmin
ansioituneen kaksoseensa. Kirjeitä Iwo Jimalta on harvinainen länsimainen iso
produktio japanilaisesta kulttuurista toisen maailmansodan aikana. Elokuva pureutuu
lähes pasifistisella otteella Japanin sodanaikaisiin mielettömyyksiin ja ottaa
kantaa psykologisesti japanilaisten sotilaiden ja tavallisen kansankin asemaan aikakauden
poikkeuksellisessa ympäristössä. Hieno kokonaisuus, joka toimisi loistavasti
ilman aisapariaankin.
Tuntematon sotilas (2017). O: Aku Louhimies.
Noniin, valitsin listauksen viimeiseksi esimerkkielokuvaksi
melkoisen järkäleen. Uusin Väinö Linnan romaaniin (ja ainoana
sensuroimattomaan) pohjautuva kuvaus on minulle täydellinen sotaelokuva. On kai
perusteltua olettaa, että mielipiteeseeni vaikuttaa kansallismielinen
puolueellisuus, mutta ainakin omassa subjektiivisesti värittyneessä
maailmassani oletan, ettei näkemykseni muuttuisi vaikka olisin syntynyt
Norjassa. Tuntematon sotilas ottaa vaikutteita aikaisemmista sotaelokuvista ja
tarjoaa kuvauksellisesti ja äänimaailmaltaan erittäin riipivän autenttisen
kokemuksen sodasta. Se puhaltaa uutta liekkiä ikonisiin henkilöhahmoihin,
joiden ympärille Tuntemattoman sotilaan kaikki kuvaukset romaania myöten ovat
rakentuneet. Se ei noudattele mitään propagandaa, vaan tunnistaa historiallisen
positionsa ja kritisoi kaikkia sodan osapuolia sekä kansalaistenkin näkemyksiä
ketään nöyristelemättömällä asenteellaan. Romaanista aikanaan liikaa sodanjohtoa
kritisoivana materiaalina sensuroitukin sisältö on saatu ensimmäistä kertaa
koko komeudessaan elokuvaan ja kokonaisuus on upea. Mestariteos, joka jokaisen
tulisi nähdä.
***
Tekstini venyi näköjään melkoisen pitkäksi, mutta koen saaneeni taltioitua melko kattavasti suosikkityylilajejani ja toivon sen hieman selittävän omia tulevissa teksteissä esiintyviä mielipiteitäni ja ajatuksiani. Muutaman jouduin jättämään pois, jotta päätön jaaritteluni saisi edes jonkinlaisen rajan, mutta näihin tulen todennäköisesti palaamaan tulevaisuudessa. Todennäköisesti tulevat tekstini eivät myöskään mitassaan tule olemaan ihan näin laajoja ja haluankin kiittää kovasti, jos jaksoit lukea tekstin kokonaan ja kiitän vielä toisenkin kerran, jos pidit siitä.
Kommentit
Lähetä kommentti