Lepakoita vintillä. (Eli retrospektiivini Batman-elokuvista vuosilta 1989-2012)
Batman, tuo itsesäälissä rypevä ja hävyttömän rikas yön
ritariksi ristitty Gothamin viittasankari on tehnyt paluun valkokankaille ikiomalla
elokuvallaan kymmenen vuoden tauon jälkeen. Elokuvaa on odotettu pitkään ja se
on viimein lukuisten mullistusten jälkeen löytänyt tiensä ihmisten
verkkokalvoille. Vaikka omahyväisyyttäni kategorisoinkin itseeni hieman
hipsterin vikaa, valehtelisin jos väittäisin etten olisi itsekin hypännyt täyttä
vauhtia puksuttavan haippijunan kyytiin. Kuten totesin ensimmäisessä
blogikirjoituksessani, supersankarielokuvat ovat yksi ehdottomia lempigenrejäni
ja Batman on supersankarina mahdollisesti kaikessa pimeässä kompleksisuudessaan
ehkä jopa hierarkiani huipulla. Olen siis todellakin aikeissa mennä katsomaan
elokuvan, kunhan saan siihen tilaisuuden. Sitä odotellessa ajattelin kuitenkin pohjustaa
tulevaa lepakkomiesspektaakkelia antamalla sille hieman kontekstia perehtymällä
syvemmin menneisiin Batman-elokuviin, joita on ennen tätä uusinta
filmatisointia ehtinyt ilmestymään yksi, jos toinenkin.
Tämä blogikirjoitus on siis retrospektiivi Batman-elokuvista,
jossa esittelen hieman näitä vuosien varrella luonteeltaan toisistaan melkoisestikin
poikkeavia elokuvia. Olen itse nuorempana ollut erittäinkin innostunut oikeastaan
kaikesta Batmaniin liittyvästä ja nämä kyseiset elokuvatkin on tullut koluttua
läpi melko moneen otteeseen. Pyrin tässä kuitenkin pyristelemään
nostalgiahuuruistani irti ja tarkastelemaan niitä mahdollisimman
objektiivisella ja kriittisellä otteella, sillä valitettava tosiasia on,
etteivät ne kaikki ole mestariteoksia, tai edes erityisen hyviä elokuvia. Jotta
teksti pysyy koherenttina eikä kestä loputtomiin, pyrin pitämään huomioni ja
arvioni elokuvista suhteellisen tiiviinä.
Olen myös tehnyt käsiteltävään elokuvamateriaaliin hieman
rajauksia. Ensinnäkin olen jättänyt animaatioelokuvat tekstistä kokonaan pois,
jolloin fokus säilyy live action -elokuvissa. Animaatioelokuvilla on täysin
omat kehyksensä ja kriteerinsä, joiden mukaan elokuvat rakentuvat, joten niiden
vertailu näihin käsiteltäviin elokuviin ei nähdäkseni ole mielekästä. Aikajanallisesti
olen myös tehnyt ratkaisun jättää pois 1940-luvun 15-osaiset sarjafilmit Batman
(1943) ja Batman and Robin (1949) sekä samannimiseen vuosina 1966–1968
näytettyyn televisiosarjaan pohjaavan elokuvan Batman (1966). Tämä siksi, että
haluan tässä tekstissäni keskittyä vakavasti otettavampiin ja tematiikaltaan
kokonaisvaltaisempiin elokuviin. Vaikka nämä menneiden aikojen Batman-filmatisoinnit
ovatkin eittämättä lähtemätön ja merkittävä osa Batmanin historiaa
elokuvahahmona, koen camp-henkisyyden etäännyttävän niiden temaattista
luonnetta muista elokuvista sen verran olennaisella tavalla, etten näe
niidenkään vertailua toimivaksi siihen yhteyteen, jossa haluan näitä elokuvia
käsitellä. Olen lisäksi halunnut rajata käsittelemäni elokuvat täysin Batmanin
hahmon ympärillä pyöriväksi ja siksi olen jättänyt pois uudempia DC Extended
Universen elokuvia, joissa hahmo esiintyy lähinnä sivuhahmona. Sen verran voin
lyhyesti mainita niistä, että ne vaihtelevat keskinkertaisen ja huonon
välimaastosta (Justice League (2017)) surkeaan (Batman v Superman: Dawn of
Justice (2016)). Mainittakoon vielä, että käsittelen elokuvat
ilmestymisjärjestyksessä ohjaajittain, enkä muodosta niistä sen kummempaa
rankingia, sillä uskon mielipiteeni välittyvän tarpeeksi hyvin itse tekstistä. Lopuksi
kiteytän vielä lyhyen loppuyhteenvedon huomioistani tähänastisista
Batman-elokuvista yleisesti sekä odotuksiani ja toiveitani uudelle elokuvalle. Nyt
lienee aika lopettaa jaarittelu ja aloittaa tämä retrospektiivi
Batman-elokuvista oman näkökulmani mukaan.
TIM BURTONIN BATMAN-ELOKUVAT
Jos aikaisemmin mainitsemiani camp-elokuvia ei lasketa, voidaan
Tim Burtonin todeta olleen ensimmäinen ohjaaja, joka toi rakastamamme
lateksisankarin valkokankaalle. Nykyisin Burton tunnetaan useammasta synkän
melankolisesta goottihenkeä uhkuvasta elokuvastaan (joista esimerkkeinä mainittakoon
mm. Painajainen ennen joulua (1993) ja Päätön ratsumies (1999)), mutta
aloitellessaan Batman-elokuviensa ohjaamista, hän sijoittui ohjaajaskenessä
vielä suuren yleisön silmissä melko vankasti tutkan alle. Siitä huolimatta,
että Burtonin Batman-elokuvat sijoittuvat hänen uransa aamunkoittoon, on niissä
nähtävissä jo hyvin voimakkaasti ne samat elementit, joista myöhemmin tulisi mestariohjaajan
laajalti tunnettuja tavaramerkkejä. Synkkyydessä ei säästelty ja niin ilmapiiriltään,
kuin lavasteiltaankin Batman ja kylmää pimeyttä hohkaava Gotham heräsivät
ruudulla henkiin täysin ennennäkemättömällä tavalla. Tuohon aikaan
supersankarielokuvien tuotannossa ei ollut totuttu erityisen realistisiin
tapahtumakuvauksiin ja siksi mielestäni Burtonin elokuvia voidaan pitää monessa
mielessä modernin supersankarielokuvan edelläkävijöinä, yhdistäen realismia
sarjakuvien surrealistiseen maailmaan. Tämä on aspekti, joissa ne itseasiassa nähdäkseni
onnistuvat Batman-elokuvista parhaiten, vaikken niitä muuten elokuvina
yleisesti pidäkään käsittelemistäni elokuvista onnistuneimpina.
Ensimmäinen Burtonin viittasankarielokuva on turhia
selittelemättömästi nimetty Batman (1989). Se on nk. origin story -elokuva, eli
toisin sanoen siinä kerrotaan hahmon syntytarina, mikä on melko luonnollista, kun
otetaan huomioon, että elokuva on hahmosta ensimmäinen vakavasti otettava. Katsojalle
kerrotaan Burtonin tummaa melankoliaa mukaillen kaikki Waynen perheen
kohtalokkaasta teatterireissusta sekä sen jälkimainingeista kumpuavasta synkästä
kostonhimosta, jonka juurilta yön ritari levittää siipensä. Nykyaikaiselle
katsojalle tarina alkaa olla jo tuttuakin tutumpi 30 vuoden jälkeen, mikä
luonnollisesti vaikuttaa laskevasti mielenkiinnon tasoon sitä kohtaan, mutta on
otettava huomioon, että aikalaiselle tilanne on tietysti ollut erilainen, ja näiden
vuosien jälkeenkin on kuitenkin helppo todeta tarinankerronnan toteutuvan
Burtonin otteessa melko luontevasti.
Lateksiasun ja silmämaskeerauksen saa kunnian ensimmäisenä
vetää ylleen Michael Keaton ja vaikka hänen tulkintansa onkin hieman särmätön
verrattuna nykyaikaisiin kuvauksiin, on vaikea keksiä sinällään pahaa
sanottavaa roolisuorituksesta. Bruce Wayne on kohtelias, mutta nokkela
herrasmies, ja loppujen lopuksi alter ego Batmankin vakuuttaa melko hyvin, kun
otetaan huomioon, että kyseessä on ensimmäinen syvempi tulkinta hahmosta
valkokankaalla. Vanhempien menetyksen tuska ja synkkä kostonhimo sivutaan
hahmossa melko pintapuolisesti, muttei kuitenkaan jättämättä niitä huomioitta. Kim
Basinger on päätähtemme romanttisena vastaparina, toimittaja Vicki Valena, myös
menettelevä ja vaikka romanssi tuntuukin paikoittain hieman puiselta ja
pakotetulta (mikä tuntuu näissä varhaisissa Batman-filmatisoinneissa vähän
helmasynniltä), löytyy ajoittain siitä syvempiäkin juonteita koskien Batmanin
salaista henkilöllisyyttä. Elokuvan suurin huomion varastaja ja ylivoimaisesti paras
tekijä on kuitenkin Jack Nicholson Jokerin roolissa. Jokeri on hahmo, jonka
roolisuorituksia syynätään Batman-elokuvissa erityisen tarkkaan ja Nicholsonin
tulkinta hahmosta on suorastaan legendanomainen. Hahmo vie täyden huomion
jokaisesta kohtauksessa, jossa esiintyy ja Nicholson onnistuu luomaan aidosti
epävakaan, arvaamattoman ja yksiselitteisen maanisen presenssin, mikä on omiaan
luomaan täysin omaa jännitteisyyttään elokuvaan.
Yleisesti ottaen elokuva on ensimmäiseksi Batman-elokuvaksi
eheä ja muutenkin yksi onnistuneimpia Batman-filmatisointeja tähän päivään
saakka. Visuaalisesti se yhdistää upeasti sarjakuvamaisuutta realismiin
Burtonille luontaisella goottihengellä rikastettuna ja kokonaisuudessaan se
onnistui erinomaisesti sarjakuvahahmon tuomisessa isolle ruudulle. Se on
kuitenkin juonellisesti vähän aikansa lapsi, eikä nykyaikaisiin standardeihin
nähden tarjoa mielestäni tarpeeksi syvyyttä, ollakseen oikeasti erinomainen
elokuva. Osa kohtauksista tuntuu vähän laahaavan ja vaikka loppukohtaus onkin
onnistunut ja visuaalisuus yhdistettynä paikoittain loistaviinkin
roolisuorituksiin (Nicholson!) paikkaa kerronnan yksiulotteisuutta, tuntuu se
huippukohdistaan huolimatta kokonaisuutena hieman lattealta. Tästä huolimatta
on kuitenkin todettava, että elokuva on monilta osin onnistunut ja pitäisin
sitä kuitenkin kaiken kaikkiaan ihan hyvänä kokemuksena.
Toinen ja samalla viimeinen Burtonin Batman-filmatisointi on
jälleen kerran turhemmat kielen esteettiset kiemurat hyläten nimetty Batman –
paluu (1992). Ensimmäisen Batman-elokuvan menestyksen myötä Burton sai enemmän
luovaa vapautta ohjaustyössään ja jos aikaisempi elokuva sisälsi elementtejä
Burtonin tummasta goottimelankoliasta niin tämä jatko-osa suorastaan pursuaa
niitä. Burton on päässyt täysin kahleistaan ja Gothamin lavasteet ovat saaneet
uuden, massiivisen mittakaavan, mikä on omiaan leimaamaan osittain myös
elokuvan juonellista ulottuvuutta. Syntytarinat on kerrottu ja elokuva pureutuu
nyt uusille urille yhdistäen useamman juonihaaran, eikä varsinaisesti aina
tiedä miten sen tekisi toimivalla tavalla. Osittain elokuva keskittyy miljonääri
Max Shreckin juoneen ottaa hyväntekeväisyystempauksen varjolla Gotham
haltuunsa. Mukaan kuitenkin mahtuu myös epämuodostuneena syntynyt Oswald Cobblepot
(tuttavallisemmin Pingviini), joka johtaa Gothamia terrorisoivaa rikollisryhmää
viemäristä käsin ja jonka Shreck yrittää samaan aikaan juonia kaupungin
pormestariksi. Vielä kun heitetään mukaan vähintäänkin ristiriitainen
rakkaussuhde Bruce Waynen ja Selina Kylen välillä jälkimmäisen alter egon,
Kissanaisen suunnitellessa Batmanin tappamista, voidaan sanoa, että langalliset
kuulokkeet taskun pohjallakin alkavat olla kateellisia tästä juonikiemuroiden
umpisolmusta.
Michael Keaton uusii roolinsa Läderlappenina, eikä
ensimmäisen elokuvan tapaan tuota pettymystä, muttei sinällään tuo nähdäkseni
hahmoon juurikaan mitään lisääkään. Tämä voidaan katsoa jatko-osalle hahmonkehityksen
kannalta jo jonkinasteisena puutteena. Nicholsonin Jokerin saappaita on vaikea
täyttää, eikä elokuva täysin siinä onnistukaan, mutta Christopher Walkenia ei oikein
voi haukkuakaan Max Shreckin roolityöstä. Walkenin voidaan katsoa olevan jollain
asteella tyyppinäyttelijä ja vaikka hänen roolinsa usein käsittävät sen saman
kylmän ja laskelmoivan mastermindin, niin joka kerta se tuntuu kuitenkin
enemmän tai vähemmän uppoavan. Pingviini on sarjakuvamateriaaliin nähden
elokuvassa vähintäänkin outo ja jopa vastenmielinenkin ilmestys. Burtonin visio
hahmosta menee mielestäni vähän liiankin pitkälle shokeeraavuudessaan, mutta
tästä tuskin voidaan syyttää näyttelijä Danny DeVitoa. DeViton roolityö on
mielestäni onnistunut ja näyttelijän olemus sopii hyvin korostamaan Burtonin
versiota hahmosta ja vaikken ehkä täysin pidäkään tästä versiosta, en voi
kieltää, etteikö hahmo tarjoaisi elokuvaan sisältöä Jokerin täyttämän tilan
puuttuessa. Mitä taas tulee romanssipuoleen niin tässäkin elokuvassa se ei
erityisemmin vakuuta. Edellisen elokuvan rakkaustarina on heitetty metsään
parin epämääräisen vuorosanan pohjustuksella ja vaikka tämä uusi tarjoaakin
hieman uusia ulottuvuuksia Michelle Pfeifferin femme fatale -tulkinnalla, niin
enimmäkseen se tuntuu kuitenkin vanhojen teemojen toisinnolta, vaikka Pfeiffer
onkin itsessään vakuuttava.
Kokonaisuudessaan tuntuu, että Burton on lähtenyt
suuruudenhulluuksissaan tavoittelemaan vähän turhan suuria puitteita elokuvalle
saatuaan enemmän vapauksia sen tekemisessä. Mittakaava on massiivinen niin
lavasteissa kuin juonenkäänteissäkin ja vaikka Gothamin maailma herää
visuaalisesti jopa vielä vaikuttavammin eloon, niin tuntuu että luontevan
sijaan toisiinsa aggressiivisesti törmäilevät juonihaarat eivät pysty muodostamaan
toimivaa ja eheää kokonaisuutta. Elokuvassa on turhan paljon liikkuvia osia ja
juonihaaroja turhan heikosti yhteen punoutuvalla ohjauksella, jotta se voisi
toimia aidosti kokonaisvaltaisena elokuvakokemuksena. Jälleen kerran
huippukohtia löytyy ja elokuvassa on paljon mielenkiintoisia aspekteja, jotka
Burtonin visio mahdollistaa, mutta välillä tuntuu, että synkkyyden ja shokin
määrä verrattuna edeltävään elokuvaan on ottanut turhan radikaalin harppauksen.
Burtonin kahdesta Batman-elokuvasta ensimmäinen on siis selkeästi
onnistuneempi, mutta mielestäni tästäkin filmatisoinnista on huomionarvoista
nostaa esiin visuaalisuus ja kuinka upeasti se onnistuu tuomaan uusia
elementtejä Gothamin ja yleisesti tapahtumaympäristön henkiin herättämiseen. En
kutsuisi sitäkään siis loppujen lopuksi suoranaisesti huonoksi elokuvaksi,
mutta juonellisissa tekijöissä parannuksen varaa olisi ollut.
JOEL SCHUMACHERIN BATMAN-ELOKUVAT
Voi pojat, nyt ollaan kuun pimeällä puolella. Batman – paluu
ei ylitsepursuavassa synkkyydessään onnistunut toistamaan ensimmäisen elokuvan
kaupallista menestystä ja Burton päätettiin siirtää sivuun ohjaajan pallilta,
jonka peri silloin Päämies (1994) -elokuvallaan vakuuttanut Joel Schumacher.
Schumacherin elokuvat ovat suoraa jatkumoa aikaisemmille Batman-elokuville,
mutta ohjaajan ja tuotantopuolen suunnanmuutoksen vuoksi ne ovat sävyltään ja sisällöltään
olennaisesti erilaisia. Tuotantoyhtiö halusi lisätä elokuvien kaupallisuutta ja
valitettavasti elokuvien laatu eheinä teoksina kärsi tästä suunnasta
melkoisesti. Schumacherin elokuvissa on unohdettu Burtonin synkkä melankolia ja
tummasta asetelmasta huolimatta elokuvien yleinen sävy keveni melkoisesti ja hahmot
sinkoilevat sinne ja tänne kuin kilpaillen siitä, kuka on eniten seinillä. Elokuvia
pidetään yleisesti Batmanin elokuvahistorian huonoimpina ja lopulta ne johtivat
elokuvasarjan lakkauttamiseen liki seitsemäksi vuodeksi, mikä kertoo ehkä
olennaisimman niiden onnistuneisuudesta.
Schumacherin debyytti suippokorvan saagassa oli ehkäpä
kaikista typerimmin nimetty Batman Forever (1995). Elokuva keventää tunnelmaa
olennaisesti aikaisemmista ja huumori sekä yleinen energisyys tuntuu saaneen
enemmän painoarvoa tarinan eheyden kustannuksella. Elokuva on siinä mielessä
merkityksellinen, että se tuo mukaan ensimmäistä kertaa dynaamisen duon toisen
osapuolen. Robinin origin story sisältyy siis elokuvaan ja tähän päivään
mennessä elokuva on ainoa, joka tuon tarinan kertoo, tehden siitä siis sikäli
olennaisen palan Batmanin elokuvahistoriaa. Historiallista elokuvassa on myös,
että kaksikon lateksiasuihin katsottiin olennaiseksi lisätä nännit, joihin on
katsottu tarpeelliseksi kohdistaa myös intensiivisiä lähikuvia.
Michael Keaton ei pitänyt elokuvien uudesta suunnasta ja kieltäytyi
uusimasta rooliaan, jolloin korvaajaksi viittasankarin housuihin pääsi Val
Kilmer. Batmanin roolissa on olennaista myös Bruce Waynen puoli hahmosta ja
Keatoniin verrattuna Kilmerin tulkinta on omaan makuuni turhankin kankea valottaakseen
hahmosta muita puolia. Batmanin puolessa ei tehdä erityisiä virheitä, mutta tuntuu,
että Waynen hahmon yksipuolistuessa hahmo menettää Kilmerin tulkinnassa jopa
hieman syvyyttään. Chris O’Donnell on sen sijaan surkea Robin roolissa. Vanhempien
menettämisen tuska tekee hahmosta angstisen ja ylimielisen kakaran, eikä
tulkinnassa ole pätkääkään sarjakuvien ja myöhempien versioiden nokkeluutta ja
päättäväisyyttä. Tämän ohella hyvästä hahmon ja Batmanin yhteisten kokemusten
tarjoamasta temaattisesta potentiaalista ei ole hyödynnetty pintapuolista
kosketusta lukuun ottamatta juuri mitään ja dynaamisen duon kemia onkin
käytännössä olematon. Jos valittelin edellisessä elokuvassa Jokerin hahmon jättämää
tyhjää tilaa, niin tässä elokuvassa sitä puutetta ei ole. Jim Carrey on
arvuuttajana pähkähullu itsensä kaikessa valovoimaisuudessaan ja vaikka monet
ovat pitäneet hahmoa liian ylitsepursuavana, olen itse suuri Carrey-fani ja pidän
hahmon tulkintaa mielenkiintoisena ja onnistuneenakin. Kontrastiksi Tommy Lee
Jonesin Kaksinaamasta olisi kuitenkin kaivattu hieman rauhallisempaa vastakappaletta
Carreyn hahmolle, mutta sen sijaan tuntuu kuin Jones suorastaan kilpailisi
Carreyn kanssa siitä, kumpi luo sekopäisemmän hahmon. Tämä on mielestäni
pahiskaksikon dynamiikassa se puutteellinen osa, eikä sovi Kaksinaaman hahmoon
oikein muutenkaan. Romanssipuolella ollaan jälleen kerran heitetty edellinen
akka romukoppaan ja tällä kertaa vuoron saa Nicole Kidmanin tulkitsema psykologi
Chase Meridian. Romanssi on mahdollisesti epäluonnollisin ja turhin koko Batmanin
elokuvahistoriassa. Suhde ei tunnu missään vaiheessa luontevalta ja kemia
hahmojen välillä on tässäkin tapauksessa melko olematon.
Yleisesti ottaen elokuva on monella asteella melko
epäonnistunut, eikä sitä oikein voi ottaa täysin vakavasti. Joissain kohdissa
voidaan jopa argumentoida, että se lähentelee 60-luvun camp-henkeä, mutta
pelkään että tämä on tahatonta. Tuotannon kaupallistuva suunta ja sen myötä
elokuvan sävyn keventäminen sekä hahmojen ylitsevuotava energisyys tuntuu
pilaavan elokuvan sävyn, eikä se oikein tunnu kokoavan itseään eheäksi ja
vakavasti otettavaksi teokseksi. Visuaalisuus on jälleen kerran sinällään
onnistunut, vaikka muutoksia Burtonin goottimaisemaan onkin tehty, ja
elokuvasta löytyy jälleen huippukohtia pääasiassa Arvuuttajan hahmon
onnistuneista kohtauksista. Elokuva ei siis loppujen lopuksi ole tylsä, mikä lähtökohtaisesti
ei ole huono asia. On kuitenkin todettava, että yleisen pintapuolisuuden ja
hahmosuhteiden kemiaongelmien vuoksi se ei kokonaisuutena ole erityisen
onnistunut. Surullista on, että tästä huolimatta se on kuitenkin Schumacherin
kahdesta Batman-elokuvasta se parempi.
Nyt on aika siirtyä elokuvaan, joka suunnitelluista
jatko-osista huolimatta lakkautti Batman-elokuvien tekemisen kokonaan seitsemäksi
vuodeksi ja hetkellisesti romutti Joel Schumacherin uran ohjaajana. Elokuva
tunnetaan yleisesti huonoimpana Batman-elokuvana ja mahdollisesti jopa yhtenä
maailman huonoimmista elokuvista. Kyseessä on suora jatko-osa Batman
Foreverille, nimeltä Batman & Robin (1997). Jos Batman Forever kamppaili
vakavasti otettavuuden kanssa, niin tämä elokuva suorastaan kuseskelee sen
päälle. Elokuva on tarkoituksellinen yritys palauttaa camp-henkisyys Batmanin
universumiin, mikä on ensinnäkin valtava poikkeus aikaisempien elokuvien
jatkumoon ja toisekseen jos sillä oli mitään mahdollisuuksia onnistua tavoitteessaan,
niitä ei onnistuttu hyödyntämään laisinkaan. Kaikenlainen vakavampi ja syvempi
temaattinen ulottuvuus on jätetty pois ja ainut mikä muistuttaa millään tavalla
Burtonin luomasta Batman-maailmasta on edelleen toimiva visuaalisuus. Muuta
pelastavaa elokuvassa ei juurikaan ole.
Val Kilmer luopui roolista epäselvien syiden takia (Schumacherin
mukaan työskentelyvaikeudet hänen kanssaan, Kilmerin mukaan sitoutuminen
toiseen elokuvaan) ja hänet korvaa elokuvassa koko kansan kultapoika George
Clooney. Clooney on itse sanonut roolin ottamisen olevan yksi suurimpia
katumuksiaan elokuva-alalla ja vaikka häntä on tuskin hahmon yksipuolisuudesta
syyttäminen täysin, on todettava, että kun hahmosta on jätetty kaikki vähäinenkin
moniulotteisuus pois, voidaan Clooneyn tulkintaa hahmosta pitää ehkä huonoimpana
kaikista hahmoa tulkinneista roolisuorituksista. Robinina sen sijaan saa jatkaa
Chris O’Donnell, tuo Batman-universumin Anakin Skywalker, eikä Lepakkomiehen asuun
pukeutujan vaihtuminen paranna hahmojen kemiaa edellisestä elokuvasta
ollenkaan. Sen sijaan se muuttuu mahdollisesti jopa vielä epäluontevammaksi,
kun Uma Thurmanin Myrkkymuratti saa viittasankarit kamppailemaan rakkaudesta
keskenään. Välirikko on kummallinen ja epäuskottava juonen käänne, ja onnistuu
herättämään vain kysymysmerkkejä. Muutenkin Thurmanin Myrkkymuratti on outo lisäys
elokuvan camp-henkiseen maailmaan tappavine myrkkysuudelmineen, eikä
katsojakaan oikein aina tiedä ovatko miehet hahmon pauloissa oikeasti vai ei.
Jos tätä eriskummallista episodia ei lasketa, Batmanilla ei tässä elokuvassa
ole laisinkaan romanttista vastaparia, mikä aikaisempien elokuvien tilastoja
tarkastellessa niiden onnistumisen suhteen ei varmaankaan ole huono asia. Toisena
olennaisena pahiksena elokuvassa esiintyy Arnold Schwarzenegger Jäämiehen
roolissa, joka on mahdollisesti Batman-elokuvien huonoin vihollinen. Hahmo
rakentuu täysin puolivillaisten jäävitsien ympärille ja vaikka tarina hahmon
ympärillä onkin mielenkiintoinen ja syvä, romuttaa hahmon camp-henkinen ja
mylvivä toteutus sen potentiaalin täysin. Lienee myös mainittava, että
elokuvassa esiintyy toistaiseksi ainoan kerran valkokankaalla Batgirlin hahmo
Alicia Silverstonen näyttelemänä, mutta yleisesti tästä on vaikea sanoa yhtään
mitään, sillä kaiken kaikkiaan hahmon vaikutus elokuvan juoneen on erittäin
minimaalinen ja esiintyminen elokuvassa tuntuu lähinnä fanien tyydyttämiseltä
ja mahdollisesti uusien lelujen myymisen mahdollistamiselta.
Todettakoon nyt ihan yleisesti, että elokuva on ihan
järjettömän huono. Siitä voi saada toki viihdettä ihan vain yksinomaan siitä
syystä, että se on niin huono, mutta vakavasti sitä on täysin mahdoton ottaa. Elokuva
yrittää palauttaa camp-henkisyyttä, mikä lähtökohtaisesti on jo huono ajatus,
mutta sen ohella ei oikein osaa päättää pysytelläkö huumoripuolella vai ottaako
mukaan vakaviakin elementtejä. Hahmot ovat typeriä ja yksiulotteisia ja elokuva
on kyllästetty mitä kummallisemmilla one-linereillä ja vitseillä (esim. Bat-luottokortti).
Hahmokemiat eivät toimi, juoni on sekava eikä oikein osaa päättää mihin
suuntaan haluaa katsojaa viedä, eikä sitä oikein pelasta juuri mikään muu, kuin
edelleen suhteellisen onnistunut visuaalisuus. Elokuva on pikimusta lammas
Batman-elokuvien historiassa, eikä sitä voi suositella elokuvakokemuksena
oikein mitenkään muuten, kuin sen virheille nauramisen näkökulmasta. Onneksi
kuitenkin elokuvan jättämä syvä trauma keskeytti Schumacherin puolivillaiset
jatko-osat ja kun sen jälkivaikutteista päästiin liki seitsemän vuoden jälkeen,
Batmanin elokuvahistoriassa siirryttiin uuteen vaiheeseen uuden ohjaajan ja uuden
vision kautta.
CHRISTOPHER NOLANIN YÖN RITARI -TRILOGIA
Nyt on aika siirtyä tämän retrospektiivin viimeiseen osioon. Christopher
Nolanin Yön ritari -trilogiaa pidetään yleisesti onnistuneimpana ja parhaana
Batman-elokuvien sarjana, mitä on koskaan tehty. Olen itse jo hehkuttanut
Nolanin elokuvia teksteissäni (mainittakoon niistä esimerkiksi loistava suuren
tuotannon debyytti Memento (2000) ja vaikkapa Inception (2010)) ja
spoilattakoon sen verran, että Nolanin Batman-elokuvat eivät ole tähän
poikkeus. Ensimmäistä kertaa hahmokehitykselle pystyttiin luomaan oikea jatkumo
ja eheä kokonaisuus, joka 90-luvun filmatisoinneissa sakkasi ohjaajan ja
näyttelijöiden vaihtumisen vuoksi. Nolan toi Batmanin universumin kokonaan pois
sarjakuvien maailmasta suoraan inhorealistiseen tosimaailmaan hyläten sarjakuvien
surrealistisuuden lähes kokonaan. Hahmoille annettiin tilaa kehittyä ja kasvaa
trilogian aikana ja elokuvat tuotiin monellakin tapaa modernin
elokuvateollisuuden standardien tasolle niin juonen kuin roolisuoritustenkin saralla.
Tämä on se kokonaisuus, jonka ylittämisessä uudella Batman-filmatisoinnilla on
kaikista suurin työ.
Nolanin ensimmäinen Batman-elokuva Batman Begins (2005) on
mahdollisesti aliarvostetuin trilogian elokuvista. Koska kyse on täydellisestä
rebootista, on elokuva jälleen nk. origin story. Tällä kertaa tosin tarinaan
tuodaan uusia, ennennäkemättömiä elementtejä ja ne viedään ympäristöön, missä niitä
ei ole aikaisemmin nähty, mikä rikkoo onnistuneesti vuoden 1989 Batman-elokuvan
kaavaa. Tämän vuoksi tarina itsessään on mielenkiintoinen ja kun nykytiedon
mukaan otetaan huomioon trilogian elokuvien jatkumo, voidaan todeta elokuvan luovan
muuttuville hahmosuhteille ja tapahtumille hyvän pohjustuksen.
Halki trilogian Batmania näyttelee ensimmäistä kertaa
englantilainen näyttelijä, Christian Bale. Balen tulkinnasta lasketaan usein
leikkiä Batmanin käheän äänen vuoksi, mutta yleisesti Balen roolisuoritus on
elokuvassa ensimmäistä kertaa temaattisen syvyyden huomioonottava. Hahmon
kehitykseen kiinnitetään paljon enemmän huomiota, kuin aikaisemmissa Batman-elokuvissa
ja Bale välittää tuon kehityksen sille luotujen puitteiden potentiaalin
hienosti hyödyntäen. Michael Caine korvaa aikaisempien elokuvien Michael
Goughin Batmanin kasvattajana ja hovimestarina Alfred Pennyworthina ja tuo
rooliin enemmän aktiivista mentorointia suhteessa Batmanin hahmoon Goughin
tulkinnan ollessa elokuvissa lähinnä melko passiivinen. Tämän ohella paksu ja
karikatyyrinomainen Pat Hinglen poliisipäällikkö Jim Gordon saa Gary Oldmanin
tulkinnan kautta täysin uutta syvyyttä ja merkitystä poliisien korruption
vastustajana. Myös romanssipuolella saadaan ensimmäistä kertaa uskottavaa
materiaalia Brucen kipuillessa vanhempiensa menettämisen kanssa suhteessa tunteihinsa
lapsuuden ystäväänsä, Rachel Dawesia kohtaan, jota elokuvassa näyttelee Katie
Holmes. Suhde ei lähde lentoon elokuvassa varsinaisesti, mutta se on vain
omiaan korostamaan temaattista pohjaa Batmanin ja Bruce Waynen kaksoiselämän ja
traumojen vaikutuksista hahmon suhde-elämään. Varsinaista Nicholsonin Jokerin tapaista
show’n varastavaa vihollista ei elokuvasta löydy, mutta se on rakennettu siten,
ettei ehkä sen kaltainen teatraalinen hahmo oikein sopisikaan elokuvan
luonteeseen. Aina loistava Liam Neeson on vakuuttava stoalaisena ja
moniulotteisena Ra’s al Ghulina. Hahmo kuvastaa ensimmäistä kertaa syvempääkin
tulkintaa, tarjoten jopa ymmärrettäviäkin motiiveja toiminnalleen, mikä on
erittäin tervetullut elementti Batmanin vihollisiin. Etukäteen hehkutettu
Cillian Murphyn Linnunpelätti jää lopulta melko vähäiselle ruutuajalle
odotuksiin nähden eikä siten ota erityisen suurta roolia elokuvan tai
oikeastaan koko trilogiankaan tapahtumaympäristössä, vaikka onkin jokaisessa
elokuvassa. Tämän vuoksi hahmon anti jää melko pieneksi, ja herää kysymys,
oliko hahmon mukaan ottaminen lopulta tarpeellista laisinkaan, jos sen
potentiaalia ei hyödynnetä täysin.
Kokonaisuudessaan elokuva on erittäin onnistunut, eikä se saa
mielestäni tarpeeksi arvostusta trilogian muihin osiin nähden. Puitteet
tuleville elokuville luodaan onnistuneesti ja hahmokehitys on täysin eri
tasolla, kuin aikaisemmissa elokuvissa. Siirryttäessä realistisempaan tyyliin
aikaisempia elokuvia kannatellut visuaalisuus jää taka-alalle, mikä itseäni
hivenen sarjakuvafanina harmittaa. On kuitenkin kaiken totuuden nimissä
todettava, ettei elokuva jännittävällä ja syvällä kerronnallaan juurikaan
tarvitse sarjakuvamaista visuaalisuutta toimiakseen. Kaiken kaikkiaan elokuva
on siis toimiva kokonaisuus hienoilla roolisuorituksilla ja loistava pohja trilogian
tulevien elokuvien kehitykselle.
Jos Batman & Robin oli Batman-elokuvien pikimusta lammas,
niin seuraava elokuva olisi lampaana takajalkoja myöten täyttä 24 karaatin
kultaa. Yön ritari (2008) on yleisesti eniten kriitikoiden arvostama
Batman-elokuva, joka tähän päivään saakka on ilmestynyt. Olen itse aikaisemmin
maininnut sen jo genrelistauksessani yhdeksi suosikkisupersankarielokuviani, joten
ei sinällään ole yllätys, että se on myös suosikkini Batman-elokuvista. Batman
Begins loi puitteet uudelle Batman-universumille ja onnistui siinä hyvin, mutta
Yön ritari vie tuon maailman täysin uudelle tasolle. Burtonin toisen elokuvan tapaan
se jättää origin storyt ensimmäiselle elokuvalle ja nostaa mittakaavaa. Ero on
tosin tässä se, että Yön ritari onnistuu mittakaavan ja eeppisyyden kasvattamisessa
loistavasti jatkaen ensimmäisen elokuvan realistisilla juurilla ja tuoden sitä
kautta tapahtumia lähemmäs katsojaa luoden niistä uskottavia ja jännittäviä
täysin uudessa ulottuvuudessa.
Bale jatkaa Batmanin roolissa ja toisin kuin Batman – paluu,
Yön ritari onnistuu kehittämään hahmoa entistä pidemmälle jatko-osan myötä. Batmanin
pohdinta oman käden oikeuden jatkamisesta ja laillisten rikosten torjujien
tukemisesta tarjoaa eksistentiaalisuuden teemoja hahmoon ja käsittelee niitä uskottavasti
ja syvemmällä tasolla, kuin koskaan aikaisemmin Batmanin elokuvahistoriassa.
Moraali ja etiikka Batmanin toiminnassa herättää mielenkiintoisia kysymyksiä ja
elokuva tuo niitä katsojan eteen Balen tulkinnalla uskottavasti ja voimakkaasti
jopa lopulta kulminoituen ratkaisuihin, jotka vaikuttavat olennaisesti hahmoon.
Rachel Dawesin näyttelijä on vaihtunut Maggie Gyllenhaaliin, mutta kipuilu Brucen
ja Rachelin välillä on edelleen hyvin kouriintuntuvasti läsnä, etenkin kun Rachelilla
on uusi kumppani, Aaron Eckhartin tulkitsema piirisyyttäjä Harvey Dent. Dentin
hahmo lain puolella toimivana rikollisuutta vastaan taistelijana on omiaan
muutenkin luomaan mielenkiintoisia vastakkainasetteluja Batmanin hahmolle ja
kiihdyttää temaattisia pohdintoja Batmanin toimien oikeutuksesta. Ehkä
kuitenkin olennaisin ja muistettavin roolityö elokuvassa on postuumisti parhaan
sivuosan Oscar-palkinnon voittanut Heath Ledger legendaarisen Jokerin roolissa.
Nicholsonin Jokeri ja Ledgerin Jokeri ovat usein kiihkeän väittelyn kohteena
siitä, kumpi on onnistuneempi tulkinta hahmosta, mutta mielestäni ainakaan
siitä ei voida olla eri mieltä, etteikö Ledger olisi onnistunut täyttämään
Nicholsonin saappaat roolisuorituksellaan aina karvareunusta myöten. Ledger
tekee täysin oman tulkinnan hahmostaan jättäen pois ylienergisyyden, mutta
säilyttäen arvaamattomuuden ja epävakauden tuoden siihen samalla täysin uuden
säväyksen synkkää ja laskelmoivaa julmuutta. Ehdottomasti yksi jo muutenkin
loistavan elokuvan parhaita tekijöitä ja jos pitäisi valita, oma preferenssini
parhaasta Jokerin hahmon tulkinnasta menisi lopulta tiukasti Ledgerille johtuen
hahmon omaperäisestä, mutta alkuperäismateriaalia silti täysin kunnioittavasta
roolityöstä.
Kaiken tämän hehkutuksen jälkeen on kokonaisvaltaisesti
todettava, että elokuva on loistava. Se hyödyntää täysin ensimmäisen elokuvan
luomat puitteet vieden ne uudelle tasolle niin juonen kuin hahmokehityksenkin
saralla. Elokuvassa pureudutaan Batmanin hahmoon tavalla, jollaista ei ole
aikaisemmin tehty ja mielestäni se tehdään erinomaisesti ja uskottavasti.
Elokuva on jännittävä viimeistä kohtausta myöten ja siihen liittyy eeppisiä ja
massiivisia tapahtumia, joiden seuraukset vaikuttavat olennaisesti hahmoihin ja
koko tapahtumamaailmaan. Näiden tekijöiden ohella roolisuoritukset ovat häikäiseviä
ja etenkin Heath Ledgerin Jokeri tullaan nähdäkseni muistamaan vielä
vuosikymmenienkin jälkeen yhtenä uskomattomimmista tulkinnoista elokuvan
antagonistina. Lyhyesti sanottuna, elokuva on mestariteos ja jokaisen tulisi
minun nähdäkseni katsoa se.
Kaiken tämän hehkutuksen jälkeen lienee selvää, että
trilogian päätösosan ympärillä pyöri aikanaan valtava hype ja odotusarvot
todennäköisesti olivat melko korkealla. Kahden loistavan elokuvan jälkeen
Nolanin Yön ritari -trilogian päättää Yön ritarin paluu (2012). Kuten aiemmin
mainitsin, Batman Beginsin jäädessä hieman paitsioon, myös tämä päätösosa
nauttii melko laajaa kriitikoiden arvostusta. Kaikki kahden aikaisemman
elokuvan petaamat tapahtumat ja teemat kulminoituvat tähän viimeiseen elokuvaan
ja täytyy näin kokonaisvaltaisesti sanoa, että se ensinnäkin kunnioittaa
hienosti aikaisempien elokuvien jatkumoa ja toisekseen onnistuu hienosti
vetämään juoninuorat ja hahmokehityksen tyydyttävään lopputulemaan, tehden
trilogiasta eheän kokonaisuuden, jolla on vahva alku ja loppu. Edellisen
elokuvan tapahtumat petaavat hienosti elokuvan lähtötilanteen, jossa Bruce on
päättänyt, ettei Batman enää palaa ja erinäisten tapahtumaketjujen kautta
edellisen elokuvan eeppistä kaavaa noudattaen jatkavat Batmanin hahmon eksistentiaalista
pohdintaa syventäen hahmoa entisestään ja lopulta vieden saagan kunniakkaaseen
loppuun.
Christian Balen tulkinta Batmanista syvenee entisestään tapahtumien
kehyksessä ja jatkumo edellisen elokuvien tapahtumista hahmon kehitykseen ja
luonteeseen tuntuu luonnolliselta. Elokuvan edetessä hahmo joutuu entistä kohtalokkaampien
pohdintojen ja risteyksien eteen, mitkä vetävät syvyydessään selkeästi vertoja
edellisen elokuvan onnistuneelle tematiikalle. Eksistentiaalisuus viedään
uudelle tasolle Batmanin kohdatessa ensimmäistä kertaa ylivertaisemman
vastustajan, Ra’s al Ghulin perinnön jatkajan, Banen, jota näyttelee aina
loistava Tom Hardy. Tämä ei varsinaisesti ole Banen ensiesiintyminen, sillä
hahmo esiintyi ensimmäisen kerran jo vuonna 1997 Batman & Robinissa,
jolloin hahmoa esitti Jeep Swenson, mutta tuota mykkää ja torsoa alkuperäismateriaalista
jyrkästi poikkeavaa hahmonkuvatusta voidaan hädin tuskin kutsua edes tulkinnaksi.
Tässä elokuvassa Bane noudattelee paljon enemmän sarjakuvien älykästä ja
väkivahvaa Batmanin todellista haastajaa (joskin latinotausta on päässyt
unohtumaan) ja Hardy tuo hahmon eloon poikkeuksellisen todentuntuisesti. Banen
kytkökset Ra’s al Ghuliin ovat lisäksi mainio keino kytkeä trilogiaa yhteen
tiiviimmin ja ne luovat hienon jatkumon ensimmäisen elokuvan tapahtumille.
Jotkut väittävät, että Hardyn Bane on jopa parempi vihollinen, kuin Ledgerin
Jokeri, mutta ihan tämän tason bandwagoniin en itse hyppää, vaikka roolisuoritus
loistava onkin. Edellisen elokuvan tapahtumien myötä orastavat romanttiset
tunteet Rachel Dawesiin on kuopattu, mutta Batmanin suhde-elämä saa uutta verta
toista kertaa valkokankaalla esiintyvän Selina ”Kissanainen” Kylen muodossa. Uusi
romanssi on jälleen kerran uskottava ja tuntuu tuoreelta enemmän kuin
toisinnolta aikaisemmasta rikkoen samalla muiden Batman-elokuvien kaavaa. Romanssi
symboloi Batmanille rauhaa ja synkkyydestä irti päästämistä, mikä tarjoaa kivan
ulottuvuuden muuten lähes inhorealistiseen maailmaan, jonka Nolan on
elokuviensa ympärille luonut. Kissanaista elokuvassa näyttelee Anne Hathaway ja
hänen tulkintansa hahmosta on paljon tasapainoisempi ja rauhallisempi verrattuna
Michelle Pfeifferin vaaralliseen ja epävakaaseen. Sinällään siis kiva reboot
hahmolle, mutta nähdäkseni tasapuolistaminen vie ehkä hieman painoarvoa hahmon
presenssiltä elokuvassa, vaikka toisaalta samankaltaiseen rooliin ei ole tässä varmasti
pyrittykään.
Yleisesti ottaen elokuva pärjää hienosti vertailuissa legendanomaiseen
edeltäjäänsä ja toimii loistavana päätöksenä hienolle saagalle vieden
kunniakkaasti loppuun kärsivällisesti rakennetut hahmosuhteet ja tapahtumat.
Loppu on itsessään melko tyydyttävä ja tarjoaa kivan jatkumon jättäen hieman
tulevaisuuden auki, mutta toisaalta selkeästi päättäen elokuvien rakentaman
tarinan. En ole täysin vastaan joidenkin arvioita, että elokuva olisi jopa
itseasiassa parempi kuin Yön ritari, mutta itse pidän sitä kuitenkin vielä
jännittävämpänä ja kokonaisvaltaisempana elokuvana, mikä ei kuitenkaan
tarkoita, etteikö tämä päätösosakin olisi kerta kaikkiaan loistava teos. Hahmokehitys
ja tematiikka vastaavat modernin elokuvan standardeja loistavasti ja
kokonaisuudessaan edeltäjänsä kaltaisesti tämäkin on elokuvana erittäin
jännittävä ja kytkee hienosti trilogian yhteen. Kaiken kaikkiaan siis kilpailee
hienosti Yön ritarin kanssa parhaan Batman-elokuvan tittelistä, mutta oman
mielipiteeni mukaan häviää sille maaliviivalla millisekunnin erolla.
YHTEENVETO JA ODOTUKSIA UUDELLE BATMAN-ELOKUVALLE
Yleisesti Batman-elokuvat ovat siis diversiteetiltään vuosien
varrella muodostuneet melko moninaisiksi ja matkalle mahtuu niin hyviä, kuin
huonojakin tekeleitä. Tim Burton aloitti hyvällä otteella ja onnistui hienosti
yhdistämään sarjakuvamaista surrealismia reaalimaailmaan luoden visuaalisesti
hätkähdyttävän ja goottihenkisen tapahtumamaailman. Osittain varmasti silloisen
trendin mukaisesti elokuvat eivät kuitenkaan pyrkineet sen kummempaan
temaattiseen syvyyteen, jonka nykyaikainen elokuva mieltää elinehdoksi
onnistuneelle lopputulokselle. Tämän vuoksi elokuvat olivat hieman
pintapuolisia, mutta vahvojen roolisuoritusten ja visuaalisuuden kautta ne
loivat hyvän pohjan modernimmille supersankarielokuville. Joel Schumacherista yritettiin
Burtonin työlle jatkajaa, mutta tuotantoyhtiön vaikutus vei elokuvia
kaupallisempaan suuntaan, jonka myötä Schumacherin elokuvien fokus unohtui,
tehden niistä enemmän tai vähemmän sekasortoisia rahastuksen välineitä, joita
pienet valonpilkahdukset eivät juurikaan pelasta. Lopulta näiden traumojen raunioille
Christopher Nolan onnistui rakentamaan modernin, temaattisesti syvän ja alusta
loppuun eheän elokuvatrilogian, jota voitaneen pitää onnistuneimpana
Batman-filmatisointisarjana tähän päivään saakka. Nolanin inhorealistinen
maailma kuitenkin hylkäsi pääosin sarjakuvien surrealismin ja vaikka elokuvat
ovat eittämättä loistavia, kaipaisin itse edelleen onnistunutta yhdistelmää
sarjakuvallisuutta ja realistisuutta, sillä ne yhdessä ovat se tekijä, joka
minulle itselleni tuottaa kaikista eniten nautintoa supersankarielokuvissa.
En ole erityisemmin perehtynyt vielä uuden Batman-elokuvan
arvioihin, mutta olen ymmärtänyt, että ne ovat pääasiassa positiivisia.
Toivoisin, että se ei lähtisi liikoja kopioimaan Nolanin onnistunutta konseptia,
vaan pyrkisi enemmänkin parantamaan vanhempien, visuaalisesti onnistuneiden
Batman-elokuvien asetelmaa kohdissa, joissa ne menivät vikaan. Videopelirintamalla
Batman Arkham -pelisarja on onnistunut mielestäni kaikista kokonaisvaltaisimmin
toteuttamaan sitä visiota, jota itse pidän Batman-representaatioista mielenkiintoisimpana.
Tiedän että videopelit eivät varsinaisesti ole suoraan vertailukelpoisia
elokuvien kanssa, mutta niiden kaltaista tapahtumamaailmaa ja yleistä sävyä itse
toivoisin tulevilta Batman-elokuvilta. Jos Nolanin temaattinen syvyys
onnistuttaisiin yhdistämään Burtonin visuaalisuuteen, uskon, että lopputulos voisi
olla erittäinkin onnistunut ja sellaisesta elokuvasta itse nauttisin kaikista
eniten. Toivottavasti siis uusi Batman-elokuva noudattelee näitä linjoja edes
jollain tasolla ja jos ei, niin toivon sen ainakin ottaneen opiksi menneiden
vuosien virheistä ja tekevän edes täysin omaa, kokonaan uutta linjaansa. Aika
näyttää, millaiseksi Batmanin elokuvahistoria tulee tulevaisuudessa
muovautumaan, ja toivon mukaan tämä uusi elokuva tulee olemaan siinä merkittävä
suunnannäyttäjä, enkä malta odottaa, että pääsen raportoimaan mihin sen
muodostama kompassi asettuu.
Kommentit
Lähetä kommentti