Onko sinisen alienin näyttely kulttuurin omimista? (Eli arvioni elokuvasta Avatar: The Way of Water)
Lienee jo aika päättää kesätauosta puolivuotiseksi venähtänyt
luova virkavapaani ja iskeytyä suoraan ajankohtaiseen elokuvaan, joka ei sekään
välttämättä jo reilun kuukauden elokuvateattereissa pyörittyään ole enää niin
ajankohtainen. James ”Kuningas Midas” Cameron on päättänyt tuhdin vuosikymmenen
jälkeen palata ohjaajan tuoliin hipelöimään kultaisella kosketuksellaan jatko-osaa
aikanaan eniten tuottaneen elokuvan ennätyksen rikkoneelle sukupolvikokemusteokselleen,
Avatarille (2009). Alkuperäinen Avatar oli erikoistehosteissa marinoitu action-rellestys,
eikä välttynyt genreään leimaavalta tarinankerronnallisuuden pinnallisuudelta. Se
onnistui kuitenkin raapaisemaan sisältörikkauden raameja onnistuneella
maailmanrakennuksellaan, sekä poikkeuksellisella ekologisen ja kulttuurisen
kestävän kehityksen teemojen lähestymistavallaan, mikä lopulta nosti sen muovisesta
toimintapamauksesta jopa hieman merkitykselliseksi elokuvaksi. Jatko-osien
tekeminen päätettiin jo melko pian alkuperäisen elokuvan menestyksen jälkeen,
mutta tuotanto viivästyi (mikä ei lähtökohtaisesti koskaan lupaa hyvää) ja
tätäkin saatiin odottaa jopa seitsemän vuotta kauemmin, kuin oli alun perin
tarkoitus. Nyt se on kuitenkin täällä, kauan odotettu Avatar: The Way of Water
(2022).
Ensimmäisen elokuvan tapaan Avatar: The Way of Waterillakaan
ei juonellisesti ole kovinkaan paljon annettavaa. Elokuvan lähtötilanne tuntuu
kiirehdityltä, eikä katsojalla ole varsinaisesti aikaa totuttautua uusiin hahmoihin
ennen kuin niistä olisi jo tarkoitus välittää. Ihmisten hyökkäyksen uusimiselle
ei anneta juurikaan taustoitusta, isot juonelliset tapahtumat käydään alussa
lähinnä nopeana takaumana, eikä tätä varsinaisesti auta se, että Kirin ja
Spiderin hahmoja kohdellaan kuin ennestään tuttuina, vaikka todennäköisesti
suurin osa katsojista pelkästään ensimmäiseen elokuvaan tutustuneena pohtii,
pitäisikö nämä tyypit muka tuntea. Ensimmäisen elokuvan antagonistin
henkiinherätys kloonina tuntuu äärimmäisen laiskalta ratkaisulta, etenkin kun hahmo
on kirjoitettu eri henkilöksi, jolla on vain Quaritchin muistot. Näin hahmon henkilökohtainen
vendetta Sullyn perhettä kohtaan tuntuu lähinnä keinotekoiselta ja alkuperäisen
Quaritchin uhkaavuus ja pahansuopaisuus laimeammalta. Alun hätäilyn jälkeen
tapahtumien eteneminen muuttuu kuitenkin onneksi mielenkiintoisemmaksi
Metkayinojen luona, kun Sullyn perhe joutuu uuteen tilanteeseen. Kamppailu
riuttakansan tapoihin sopeutumiseksi on rakennettu juonellisesti paremmin ja
tähän liittyvä kansojen kohtaaminen lähentelee ensimmäisen elokuvan
kulttuurisen kestävyyden teemoja, jotka olivat yksiä sen ehdottomista
kohokohdista. Tapahtumat ja juoni ovat valitettavan ennalta-arvattavia, mutta yleisesti
ottaen yli kolmetuntiseksi elokuvaksi ne jaksavat kuitenkin kiinnostaa
katsojaa. Toiminta on toteutettu hyvin ja jos näin pitkällä kestoajalla ei
tunnu missään vaiheessa tylsistyneensä, niin elokuvan tahdituksen on pakko olla
onnistunut juonen pinnallisuudesta huolimatta. Mukaan mahtuu myös mysteerejä
myöhemmille jatko-osille puitavaksi, jotka onnistuneesti luovat mielenkiintoa
myös sarjan jatkumoa ajatellen.
Roolisuorituksista on melko vaikea sanoa mitään, sillä
elokuva ei ole erityisen hahmovetoinen ja hahmokehitys on melko olematonta. Fokus
on Jaken sijaan siirtynyt enemmänkin perheen lapsien henkilökohtaisiin
kokemuksiin, mutta elokuva yrittää silti loppupuolella tyrkyttää jonkinlaista sisäistä
kasvamista Jaken hahmollekin, vaikka lopulta tämä tuntuu aika irralliselta ja
epäuskottavalta. Juonen pinnallisuus ja ennalta-arvattavuus peilautuu jonkin
verran hahmoihinkin ja esimerkiksi Neteyamin ja Lo’akin veljessuhteen (esimerkillinen
vanhempi veli vs. varjoon jäävä ja kipuileva nuorempi veli) ristiriidat on
koluttu niin monessa elokuvassa niin monella tavalla, että väistämättä siitä on
asetelmana tullut melkoinen klisee. Elokuva ei siis jätä näyttelijöille
juurikaan materiaalia, jonka kanssa työskennellä, mutta hankala kenellekään on
toisaalta risujakaan roolityöstä antaa, sillä lopulta kukaan ei nouse myöskään
negatiivisessa mielessä esiin. Tähän ainut poikkeus Jack Champion, jonka
roolisuoritus Spiderina on melko epäluonnollinen ja puiseva.
Parhaat puolet Avatar: The Way of Waterissa noudattelevat samoja
linjoja, kuin alkuperäisessäkin Avatarissa. Visuaalisesti elokuva on upea ja
maailmanrakennus on erityisen onnistunutta elokuvan esitellessä riuttakansan
elämäntavat symbioosissa luonnon ja meren kanssa. Näin elokuva pääsee
koskettamaan samoja luonnon säilyttämisen teemoja, kuin alkuperäinenkin Avatar onnistuen
tuomaan siinä jo käsiteltyyn uutta ja mielenkiintoista sisältöä. Toki ensimmäisessä
elokuvassa teemat ovat uutuuttaan vielä kiehtovampia ja ihmisten ja Na’vien kulttuurien
kohtaaminen itsessään rikkaampaa, kuin tässä jatko-osassa puukansan ja
riuttakansan. Täysin uutena konseptina ja ehdottomasti elokuvan suurimpana
kohokohtana esittäytyvät suuret vedessä elävät valaankaltaiset Tulkunit, joihin
jokaisella Metkayina-klaanin jäsenellä on henkilökohtainen suhde. On jopa
hätkähdyttävää, miten paljon katsoja oppii elokuvan aikana välittämään noista
äänettömästi viestivästi vedenelävistä ja miten voimakkaita, jopa raadollisen
riipaiseviakin tunteita katsojalla herää. Näiden tunteiden herättäminen on yksi
onnistuneimpia elementtejä elokuvassa ja muuten pinnallisen sisällön ohella ne
saavat oikeasti ajattelemaan luontoa ja sen suhdetta ihmiskuntaan uudesta näkökulmasta.
Lopulta elokuvassa on ylä- ja alamäkensä. Alkuperäisen
Avatarin tapaan se ei juonellisesti pysty ihmetekoihin ja hahmokehityskin yleisesti
näyttäytyy melko olemattomana. Osa juonenkäänteistä on laiskasti toteutettu ja
tapahtumat ovat pitkälti vähän ennalta-arvattaviakin. Tästä huolimatta elokuva
tuntuu kuitenkin toimivan ilman sen suurempaa juonellista tai hahmollista
sisältöäkin, pitäen katsojan mielenkiinnon yllä koko kolmen tunnin ja 12
minuutin kestonsa ajan. Tämä on jo lähtökohtaisesti siltä onnistuminen ja kaiken
kaikkiaan merkki siitä, että kokemus oli viihdyttävä. Elokuva onnistuu koskettamaan
samoja kestävän kehityksen teemoja, kuin alkuperäinenkin Avatar ja vaikka
mielestäni ensimmäinen elokuva tekeekin sen sisältörikkaammin, on yleisesti
ottaen onnistuminen, että tämä jatko-osa pystyy ylipäätään tuomaan uutta ja
hätkähdyttävääkin näkökulmaa ensimmäisessä elokuvassa jo melko perusteellisesti
käsiteltyihin teemoihin, antaen sen muuten melko pinnalliseen sisältöön vähän
syvempääkin ulottuvuutta. Yleisesti ottaen Avatar: The Way of Water ei ole
mestariteos, eikä se onnistu ylittämään edeltäjäänsä, mutta se on siitä
huolimatta kokonaisuutena visuaalisesti upea, hyvinkin viihdyttävä ja ihan
katsomisen arvoinen jatko-osa, joka jättää tilaa myöhemmillekin elokuville
kehittää konseptia eteenpäin.
★★★☆☆
Kommentit
Lähetä kommentti