Ei COVID-19 vaan CORDYCEPS-03. (Eli arvioni sarjan The Last of Us 1. kaudesta)
2010-luvulla zombi-apokalypsi-trendi oli voimissaan The Walking Dead -sarjan kovimman suosiohuipun myötä ja alusta olikin siten hyvin pedattu vuonna 2013 ilmestyneelle Naughty Dogin The Last of Us -pelille. Vaikka peliteollisuudessa zombiteema oli käsitelty lukuisilla tavoilla jo aikaisemmin mm. Left for Dead- ja Resident Evil -pelisarjojen myötä, onnistui The Last of Us tekemään kuitenkin jotain poikkeuksellista upealla tarinankerronnallaan ja karistamaan ennalta-arvattavuuden ja kliseisyyden seitit pölyttyneen teeman päältä. Tosin teknisesti ottaenhan kyseessä ei ole zombieteema sillä niiden virkaa pelissä toimittavat kuolevaiset infektoituneet. Tai näin ainakin minulle somessa huomautettiin, kun pelisarjan kyseiseen teemaan liitin. Olen itse pelannut The Last of Usin useamman kerran läpi, sekä myös sen jatko-osan ja kun kuulin, että näin vahvasti tarinankerronnallisen ja elokuvallisen pelin pohjalta lähdetään tekemään televisiosarjaa, olin hämmentynyt ja vähän skeptinenkin siitä, miten sisältö ensinnäkin saadaan muunnettua sellaiseen muotoon ja toisekseen siitä, pystyykö sarja tuomaan mitään uutta jo valmiiksi upeaan tarinaan. Toivoa tähän toi kuitenkin kun kuulin, että sarjan ovat luoneet ja käsikirjoittaneet loistavan Chernobyl-sarjan luoja Craig Mazin ja itse alkuperäispelin toinen käsikirjoittaja Neil Druckmann. Eilen ilmestyi sarjan ensimmäisen kauden viimeinen jakso, joten nyt lienee otollinen aika arvioida The Last of Usin (2023) ensimmäinen kausi kokonaisuudessaan. Kuten tähänkin asti, arvostelu on spoilerivapaa, vaikka pelisarja on toki ehtinyt pidemmän aikaa vaikuttaakin.
Vuonna 2023 maailma on mennyt melko kokonaisvaltaisen juhlallisesti
perseelleen. Mutatoituneen Cordyceps-sienen aiheuttama pandemia on tehnyt
suuresta osasta maailman ihmisiä aivottomia, väkivaltaisia ja toisiin ihmisiin
tautia puremalla levittäviä infektoituneita (käytännössä siis zombeja, sama se
mitä minulle somessa väitettiin). Ympäri maailmaa on perustettu ihmisille
asuinpaikoiksi karanteenialueita (QZ), joita valvoo fasistinen Liittovaltion katastrofivalmiuksien
virasto (FEDRA). Bostonin QZ:llä asuu tyttärensä pandemian alkaessa menettämisestä
katkeroitunut salakuljettaja Joel (Pedro Pascal), jonka ainut motiivi elämässä
on selviytyä keinoista riippumatta. FEDRAn fasistisuutta vastustaa anarkistinen
vastarintaliike Tulikärpäset. Erinäisten tapahtumien myötä Joel ottaa
vastentahtoisesti vastaan Tulikärpäsiltä toimeksiannon salakuljettaa vanhempansa
menettäneen, rääväsuisen ja menetysten kovettaman 14-vuotiaan Ellien (Bella
Ramsey) Tulikärpästen tukikohtaan. Tämä lyhyt matka venyy lopulta useamman
osavaltion laajuiseksi ja katsoja saa seurata Joelin ja Ellien, kahden paljon
menettäneen ihmisen suhteen kehittymistä, kun he matkustavat halki infektoituneiden
pesittämän USA:n kohdaten pandemian raatelemia ihmiskohtaloita.
Sarja noudattaa lähdemateriaalia tapahtumien kulussa hyvin
tarkasti, jopa niin pitkälle viedysti, että osa kohtausten dialogista tapahtuu
ihan sanasta sanaan pelin kanssa. Koska alkuperäisen pelin tarina on niin
poikkeuksellisen upea, on tämä sisältöön ensi kertaa tutustuvalle katsojalle
todella hyvä ratkaisu, koska se mahdollistaa pelin erinomaisen juonen läpielämisen
myös niille, jotka eivät niinkään videopeleistä piittaa. Pelin tarinan jo
tarkasti tunteville tapahtumat eivät kuitenkaan ole niin yllättäviä ja tämä
voisi osoittautua ongelmaksi, ellei sarja olisi rakennettu niin onnistuneesti.
Lyhyistä kohtaamisista on venytetty kokonaisia jaksoja, jotka paitsi antavat myös
tarinan tunteville paljon mielenkiintoista lisäsisältöä ja kontekstia pelissä
vain lyhyesti esiintyville hahmoille, rakentavat myös paljon laajempaa kuvaa
tuhoisan pandemian vaikutuksista ihmiskohtaloille. Sarja siis tasapainottelee Joelin
ja Ellien matkan ja sen mukanaan tuoman suhteen kehittymisen sekä näiden traagisten
ihmiskohtaloiden seuraamisen välillä ja onnistuu siinä tahdituksen kannalta
loistavasti. Sivuhahmot on rakennettu mielenkiintoisiksi ja moniulotteisiksi,
eikä niihin käytetty painoarvo vie vähääkään liikaa huomiota pois olennaisilta
päätapahtumilta vaan päinvastoin ne tukevat onnistuneesti sarjan tuottamaa
kokonaiskuvaa pandemian kuihduttamasta maailmasta. Ehkä vaikuttavin näistä on
Henryn (Lamar Johnson) ja Samin (Keivonn Montreal Woodard) tarina, mutta mielestäni
paljon epäasiallisista syistä kritiikkiä saanut kahden miehen, Billin (Nick
Offerman) ja Frankin (Murray Bartlett) rakkaustarinaa kuvaava jaksokin oli ihan
onnistunut, joskaan ei välttämättä suosikkini. Kahden miehen suhteen kuvaamista
epäasiallisesti kritisoiville tiedoksi muuten myös, että hahmojen
homoseksuaalisuudella on pohja myös pelissä, eikä sitä ole varta vasten sarjaa
varten luotu. Näiden asioiden ohella sarja käsittelee myös hieman valtiollista
näkökulmaa siinä, miten toimittiin, kun mutatoitunut Cordyceps-sieni havaittiin
ensin ja tästä olisin ehdottomasti toivonut lisää sisältöä, sillä se oli pelin
tunteville ensinnäkin täysin uusi näkökulma, mutta lisäksi myös yleisesti hyvin
mielenkiintoinen. Harmillista, että teeman käsittely jäi lopulta melko
lyhyeksi, yhden jakson alkuosuudeksi.
Alkuperäisen pelin tarina ja viehätys nojaa hyvin paljon Joelin ja Ellien hahmoihin ja suhteen kehittymiseen ja sen onnistuminen oli loistavan käsikirjoituksen ohella myös hyvin paljon Troy Bakerin ja Ashley Johnsonin ääninäyttelyn tulosta. Oli siis elintärkeää sarjan onnistumiselle, että Joelin ja Ellien roolittaminen onnistuu ja on myönnettävä, ettei paljon olisi paremmin voinut mennä. Pedro Pascalin ja Bella Ramseyn kemia on käsinkosketeltavan aitoa ja kummankin versiot hahmoista noudattelevat alkuperäisen roolisuorituksen suuntaviivoja, mutta jotenkin onnistuvat kuitenkin tekemään omat versionsa. Pascal on Joelina tylympi ja jurompi, kuin Baker, mutta kovan kuoren alta paistaa kuitenkin läpitunkevasti tuska ja kaipuu jonkin merkityksellisen tuntemiseksi jälleen. Bella Ramseyn Elliessä puolestaan korostuu ehkä vieläkin enemmän koetut menetykset ja näennäisen itsenäisyyden alta paljastuva epätoivoinen halu löytää ihminen, keneen turvautua. Hahmot ovat samankaltaisia, mutta tuntuvat kuitenkin tuoreilta ja erityisesti kun pelin tarinan tuntee, on näiden tulkintojen ja niiden välisen suhteen kehittymisen seuraaminen yksi sarjan suurimpia mielenkiinnon ammentamisen lähteitä. Muut roolisuoritukset ovat pääsääntöisesti toimivia, mutta Joelin veljen Tommyn (Gabriel Luna) tulkinta oli sarjassa ehkä hieman vaisumpi, kuin mitä pelissä Jeffrey Piercen, joskaan en sitäkään huonoksi nimeäisi. Lisäksi Ellien parhaan ystävän Rileyn (Storm Reid) tulkinnasta en erityisemmin pitänyt. Hahmo tuntui vähän pinnalliselta ja etäiseltä ja koko Left Behind -jakso oli minusta muutenkin ehkä sarjan heikoin sen laahaavan tapahtumien kulun vuoksi. Tämä voi tosin johtua siitäkin, etten ole sen lähdemateriaalina toimivan Left Behind -lisäosankaan suurin fani ja yleisesti muuten hyvää sarjaa se ei latista kuitenkaan juurikaan.
Yleisesti ottaen The Last of Us -televisiosarja on ehkä
onnistuneimpia videopeliadaptaatioita koskaan. Se tuo alkuperäispelin upean tarinan
täydellisesti sarjamuotoon tarjoten ensikertalaisille upean ja yllätyksiä
täynnä olevan elämyksen samalla tuoden jo tarinan tunteville mielenkiintoista
lisämateriaalia ja hahmoille kontekstia. Kokonaisuuden esittäminen pandemian
traagisten ihmiskohtaloiden sarjana tukien päätarinaa Joelin ja Ellien matkasta
on erittäin toimiva ratkaisu ja tunnepitoisessa tarinassa tuntuu halki sarjan
sama tunnelma, mikä vallitsee pelissäkin. Halki sarjan katsoja voi tunnistaa
pelin musiikkeja ja tapahtumapaikkoja ja fan serviceä on saatu mukaan
mainittujen dialogin yhdenkaltaisuuksien lisäksi myös pelin ääninäyttelijöiden
sivurooleilla. Sarja on äärimmäisen uskollinen lähdemateriaalilleen ja se
onnistuu tuoreella tulkinnalla ja loistavilla roolisuorituksilla sisällyttämään
itseensä kaiken Joelin ja Ellien välisestä suhteesta, mikä teki
alkuperäispelistä niin tunnepitoisen, mutta silti tekemään sen omalla,
erityislaatuisella tavallaan. Toiselle tuotantokaudelle on jo annettu
tuotantoyhtiöltä vihreää valoa ja jos se perustuu pelin jatko-osaan, niin kuin on
perusteltua olettaa, olen hieman skeptinen tämän kauden onnistumisen
toistamisen suhteen. Vaikka The Last of Us Part II on pelinä myös loistava, ei
se tarinallisesti päässyt täysin ensimmäisen pelin tasolle ja lisäksi se voi
olla hankalampi tiivistää sarjamuotoon merkittävästi pidemmän kestonsa vuoksi.
Tämä kausi antaa kuitenkin paljon toivoa senkin onnistumiselle, sillä tätä ei
oltaisi paljoa paremmin toteuttaa.
★★★★★
Kommentit
Lähetä kommentti